Identiteitskaart (eID)
Met je identiteitskaart bewijs je jouw nationaliteit en identiteit.
Hoe aanvragen?
Wie kan e-ID aanvragen?
Je kan een identiteitskaart alleen zelf aanvragen.
Dan kan je geen identiteitskaart aanvragen. Maak een afspraak voor een verblijfsvergunning.
Wanneer aanvragen?
Je krijgt een oproepingskaart om een (nieuwe) identiteitskaart aan te vragen:
- Paar weken voor je 12 jaar wordt
Heb je nog een geldige kids-ID? Dan krijg je pas een oproepingskaart als je kids-ID bijna vervalt. Je hoeft niet eerder een e-ID aan te vragen.
- Telkens wanneer de kaart moet vernieuwd worden
Waar aanvragen?
Kom naar het stadskantoor, op afspraak.
Wat breng je mee?
- Oproepingskaart
- Huidige identiteitskaart
- Als je verlies of diefstal aangaf bij de politie: vervangingsattest
- Doe alleen aangifte bij de politie als je dringend een vervangingsattest nodig hebt en het stadskantoor gesloten is.
- 1 pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Let op de eisen.
In het stadskantoor staat een fotocabine.
Identiteitskaart kwijt of gestolen
Hoe nieuwe aanvragen?
Dan maak je een afspraak om je verblijfsvergunning te vervangen.
- Kaart blokkeren
Bel DOC STOP.
- Nieuwe kaart aanvragen
Kom naar het stadskantoor, op afspraak.
Dan kan je ook terecht in het stadskantoor, zonder afspraak.
Bekijk adres en openingsuren
Opgelet: Voor de spoedprocedure betaal je een hogere prijs.
Aangifte doen bij politie?
Bij verlies hoef je geen aangifte te doen bij de politie, bij diefstal doe je dat beter wel.
Je kan bij de politie alleen een vervangingsattest krijgen als je dat dringend nodig hebt en het stadskantoor gesloten is.
Kaart teruggevonden?
Een identiteitskaart die je als verloren of gestolen hebt aangegeven, mag je niet meer gebruiken en kan je niet meer reactiveren. Laat de teruggevonden kaart vernietigen bij de stad en vraag zo snel mogelijk een nieuwe aan.
Prijs
Je kan cash of met bankkaart betalen.
Gewone procedure
- Eerste identiteitskaart voor 12-jarigen: gratis
- Eerste identiteitskaart of vernieuwing: € 18
- Nieuwe identiteitskaart na verlies of diefstal: € 20
Spoedprocedure
Als je de identiteitskaart voor 14 uur aanvraagt:
- Levering na 1 werkdag in de namiddag in het stadskantoor: € 110
- Levering 4,5 uur later bij FOD Binnenlandse Zaken in Brussel: € 140
Als je de identiteitskaart na 14 uur aanvraagt:
- Levering volgende werkdag bij FOD Binnenlandse Zaken in Brussel: € 140
Afhalen
- Wanneer: 3 tot 4 weken na je aanvraag krijg je pin- en pukcodes met de post. Daarmee kan je de kaart afhalen.
Wat als je de codes niet gekregen hebt? - Wie: Je haalt je identiteitskaart zelf af.
- Wat breng je mee:
- Oude identiteitskaart
- Pin- en pukcodes
- Betalingsbewijs
- Waar: In het stadskantoor, op afspraak.
Bel naar loket bevolking
Kan je niet naar het stadskantoor komen?
Kan je door gezondheidsproblemen niet naar het stadskantoor komen? Dan komen we aan huis.
Hoe huisbezoek aanvragen?
1. Iemand komt in jouw plaats naar het stadskantoor (op afspraak)
Wat brengt die persoon mee?
- Oproepingsbrief
- 1 pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Let op de eisen.
Als dat nodig is, nemen we een foto bij jou thuis (€ 5). - Jouw identiteitskaart
- Doktersattest dat vermeldt dat je je niet kan verplaatsen (en eventueel ook dat je geen handtekening kan zetten)
- € 18 of € 20 bij verlies
2. We plannen het huisbezoek
Tijdens het huisbezoek:
- Doen we een identiteitscontrole
- Laten we je de documenten ondertekenen
- Nemen we indien nodig pasfoto's (€ 5)
Voor het huisbezoek betaal je niets extra.
3. Iemand anders haalt identiteitskaart af
Nadat je de pin- en pukcodes met de post kreeg, mag iemand anders de kaart afhalen. Je moet die persoon dan wel volmacht geven.
Waarvoor kan je jouw eID gebruiken?
Met je eID en pincode kan je:
- Je identiteit bewijzen op het internet
- Documenten digitaal ondertekenen (met de eID Viewer)
- Online diensten van de overheid gebruiken, zoals Mijn Dossier, My Pension, Tax-on-web ...
Handtekeningcertificaat activeren
Vroeg je een eID aan voor je 18de verjaardag, dan ontbreekt het handtekeningcertificaat. Daardoor kan je problemen hebben om je aan te melden bij online diensten van de overheid.
Hoe kan je handtekeningcertificaat activeren?
Kom na je 18de verjaardag naar het stadskantoor, zonder afspraak.
Wat breng je mee?
- eID
- Pin- en pukcode
Kinderen jonger dan 12 jaar
Voor kinderen jonger dan 12 jaar is er de kids-ID.