Pin- en pukcode voor eID, kids-ID of verblijfskaart aanvragen of aanpassen

Een identiteitskaart of verblijfskaart is beveiligd met een pincode en een pukcode. Die heb je nodig om:

  • Een nieuwe identiteitskaart of verblijfskaart af te halen
  • Documenten digitaal te ondertekenen
  • Je identiteit online te bewijzen 

Je krijgt de codes als je een nieuwe kaart aanvraagt. Heb je ze niet gekregen of ben je ze kwijt? Of wil je ze aanpassen? Wat je moet doen, hangt af van je situatie. 

Jouw situatie

Wat is jouw situatie? *
Vroeg je de nieuwe kaart meer dan 2 weken geleden aan?  *

Wat moet je doen?

Wacht nog even af. Het kan tot 2 weken duren voor je de brief met je pin- en pukcodes krijgt. Vanaf dan kan je je nieuwe kaart afhalen, op afspraak. 

Wat moet je doen?

Stap 1: Vraag zelf nieuwe codes aan

Vraag gratis nieuwe codes aan. Dat kan online of in een Digipunt. 

Online

Vraag nieuwe codes aan

In een Digipunt

Ga naar een Digipunt. Je kan er gratis een computer met internet gebruiken. Tijdens het digitaal spreekuur krijg je hulp bij je aanvraag.

Stap 2: Je krijgt een mail met uitnodiging om je kaart af te halen

De codes komen toe bij de stad. Als we ze gekregen hebben, mailen we jou om je kaart af te halen. Die uitnodiging krijg je maximaal 7 werkdagen nadat je de codes aanvroeg.  

Stap 3:  Maak een afspraak om je nieuwe kaart af te halen 

Maak een afspraak in het stadskantoor om je nieuwe kaart af te halen.

Vanaf wanneer is je kaart geldig? *

Die datum staat op je kaart, bij 'datum van aangifte' of 'geldig van ...'.

Heb je de pukcode nog? *

Wat moet je doen?

Stap 1: Vraag zelf nieuwe codes aan 

Vraag gratis nieuwe codes aan. Dat kan online of in een Digipunt. 

Online

Vraag nieuwe codes aan

In een Digipunt

Ga naar een Digipunt. Je kan er gratis een computer met internet gebruiken. Tijdens het digitaal spreekuur krijg je hulp bij je aanvraag.

Stap 2: Je krijgt een mail met een uitnodiging om je codes af te halen

De codes komen toe bij de stad. Als we ze gekregen hebben, mailen we jou om codes af te halen. Die uitnodiging krijg je maximaal 7 werkdagen nadat je de codes aanvroeg.  

Stap 3: Maak een afspraak om je codes af te halen 

Maak een afspraak in het stadskantoor om je nieuwe codes af te halen.

Hoe afspraak maken?

Dat kan online of telefonisch. 

Online

Maak een afspraak

Telefonisch

Bel ons

Wat breng je mee?

  • Identiteitskaart of verblijfskaart
  • Als iemand anders in jouw plaats komt:
    • Je eigen identiteitskaart
    • Identiteitskaart van je vertegenwoordiger
    • Ingevulde volmachtformulier

Volmachtformulier (pdf, 66.94 kB)

Wat moet je doen?

Jouw kaart heeft een chip waardoor we jouw codes kunnen aanpassen in het stadskantoor. Je maakt daarvoor een afspraak.  

Hoe afspraak maken?

Dat kan online of telefonisch. 

Online

Maak een afspraak

Telefonisch

Bel ons

Wat breng je mee?

  • Kids-ID, identiteitskaart of verblijfskaart

Wat moet je doen?

Heb je de pincode en is je kaart niet geblokkeerd? Dan kan je jouw pincode veranderen. Dat kan online of in het stadskantoor.

Online

Verander je pincode

In het stadskantoor

Kom naar het stadskantoor, op afspraak.

Maak een afspraak

Wat breng je mee?

  • Identiteitskaart of verblijfskaart
  • Huidige pincode

Wat moet je doen?

Stap 1: Vraag zelf nieuwe codes aan 

Vraag gratis nieuwe codes aan. Dat kan online of in een Digipunt. 

Online

Vraag nieuwe codes aan

In een Digipunt

Ga naar een Digipunt. Je kan er gratis een computer met internet gebruiken. Tijdens het digitaal spreekuur krijg je hulp bij je aanvraag.

Stap 2: Je krijgt een mail met een uitnodiging om je codes af te halen

De codes komen toe bij de stad. Als we ze gekregen hebben, mailen we jou. Dat kan tot 5 werkdagen duren. 

Stap 3: Maak een afspraak om je codes af te halen en kaart te laten deblokkeren

Maak een afspraak in het stadskantoor om je kaart te laten deblokkeren. 

Hoe afspraak maken?

Dat kan online of telefonisch. 

Online

Maak een afspraak

Telefonisch

Bel ons

Wat breng je mee?

  • Identiteitskaart, kids-ID of verblijfskaart
  • Als iemand anders in jouw plaats komt:
    • Je eigen identiteitskaart
    • Identiteitskaart van je vertegenwoordiger
    • Ingevulde volmachtformulier

Volmachtformulier (pdf, 66.94 kB)

Wat moet je doen?

Jouw kaart heeft een chip waardoor we ze kunnen deblokkeren in het stadskantoor. Je maakt daarvoor een afspraak.  

Hoe afspraak maken?

Dat kan online of telefonisch. 

Online

Maak een afspraak

Telefonisch

Bel ons

Wat breng je mee?

  • Kids-ID, identiteitskaart of verblijfskaart

Wat moet je doen?

Jouw kaart heeft een chip waardoor we ze kunnen deblokkeren in het stadskantoor. Je maakt daarvoor een afspraak.  

Hoe afspraak maken?

Dat kan online of telefonisch. 

Online

Maak een afspraak

Telefonisch

Bel ons

Wat breng je mee?

  • Kids-ID, identiteitskaart of verblijfskaart

Heb je pin- en pukcode nodig om online aan te melden?

Veilig aanmelden kan op 3 manieren:

  • Met je eID
    • De veiligste manier om aan te melden.
    • Je hebt een pincode nodig.
  • Met de app itsme
    • Je meldt je aan met de gratis app itsme.
    • Je hebt geen pincode nodig, maar wel een smartphone en toegang tot pc-banking (bankkaart en kaartlezer van de bank).
  • Met een digitale sleutel met activatiecode
    • Je identificeert je met een mobiele app, sms of e-mail.
    • Je hebt geen pincode nodig.
    • Je hebt een activatiecode nodig.

Heb je een vraag?

Contacteer ons, we helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 21 90

Mail ons

bevolking@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.

Stuur een bericht

Vul contactformulier in
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.