Probleem over kwaliteit huurwoning melden

Huur je een woning, kamer of appartement en ondervind je hinder of zijn er gebreken?

Licht eerst de verhuurder in

  • Stuur een aangetekende brief en vermeld een termijn waarbinnen je een reactie wil krijgen.
  • Blijf je hinder ondervinden? Dan kan je klacht indienen bij de stad.

Hoe klacht indienen bij de stad?

  1. Verzamel bewijzen
    Je moet aantonen dat je de eigenaar informeerde over de klachten en de kans gaf om de gebreken weg te werken.
  2. Dien een klacht in

Dien klacht in

Liever niet online indienen?
Kom naar het stadskantoor, op afspraak.

Wat gebeurt er met jouw klacht?

  1. Vooronderzoek
    We nodigen de eigenaar en de bewoners samen uit voor een vooronderzoek.
  2. Technisch verslag
    Met een technisch verslag gaan we na of de woning of kamer voldoet aan de kwaliteitsnormen en voor hoeveel personen de ruimte geschikt is. De regels daarover zijn vastgelegd in de Vlaamse Codex Wonen.
  3. Brief eigenaar en bewoners
    De eigenaar en de bewoners krijgen met de post het technisch verslag toegestuurd.
  4. Mogelijkheid om te reageren
    Voor de stad een besluit neemt, krijgen de verschillende partijen nog de kans om te reageren. De eigenaar krijgt de tijd om herstellingen uit te voeren.
  5. Beslissing
    Daarna neemt de stad een beslissing.

Resultaten onderzoek

Woning of kamer voldoet aan de kwaliteitsnormen

We beschouwen de woning of kamer als voldoende geschikt en sluiten het dossier af.

Woning of kamer voldoet niet aan de kwaliteitsnormen

  • Zijn de gebreken eenvoudig op te lossen?
    Dan geven we de eigenaar eerst de tijd om dit in orde te brengen.
  • Gaat het om ernstige gebreken?
    We starten de procedure voor een ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring.

Inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen

Als een woning ongeschikt of onbewoonbaar wordt verklaard, komt de woning of kamer in de 'Vlaamse inventaris van ongeschikte of onbewoonbare woningen'.

Gevolgen

De eigenaar betaalt een jaarlijkse belasting. Daarmee zetten we eigenaars aan om de gebreken aan de woning of kamer die ze verhuren aan te pakken.

Pas na de nodige werken en na een nieuw woningonderzoek kan de ongeschiktheid of de onbewoonbaarheid opgeheven worden.

Reglement

Heb je een vraag?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 26 50

Mail ons

wonen@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.