Hygiënecontrole

Nadat je een drankvergunning hebt aangevraagd, controleren we de hygiëne in jouw zaak.

Hoe verloopt de controle?

Tijdens de controle letten we op:

  • Algemene netheid van de lokalen en bewaarplaatsen, zoals koelcellen of frigo's
  • Hygiëne van de toiletten
  • Aantal toiletten: dat moet in verhouding zijn met het aantal zitplaatsen
    • 1 tot 10 personen: 1 toilet
    • 11 tot 50 personen: 2 toiletten (een gescheiden dames- en herentoilet)
    • Meer dan 50 personen: minstens 3 toiletten (een gescheiden dames- en herentoilet en per 50 extra zitplaatsen een extra toilet of urinoir)
  • Afval
    • Voor je afvalophaling werk je samen met een privéfirma naar keuze.
    • Als je met afvalcontainers werkt, mag je die enkel op het openbaar domein zetten op de dag van de ophaling. Verwijder ze voor 11 uur 's ochtends.
    • Vermijd dat er vetten in de riolering terechtkomen. Soms is er een vetvanger nodig: een scheidingsput in de aansluiting op je riolering om het vet uit het afvalwater te halen.
  • Bestrijdingsplan tegen ongedierte
  • Vermogen van koelinstallaties
  • Debiet van het afvalwater
  • Muziekvergunning
  • Luchtafvoer: zorg dat de hinder voor omwonenden of voorbijgangers minimaal is.

Aanvraag controle

Vraag een hygiënecontrole aan of informeer je over de hygiënevoorwaarden:

Bewaar het bewijs van de hygiënecontrole in je uitbatingsmap.


Ook het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) controleert zaken die voedsel bereiden, serveren en/of verkopen. Het agentschap houdt onder meer rekening met de afwasbaarheid van oppervlakken, temperatuur, hygiëne, reinigingsplan en allergenen.

Reglement

Meer info lees je samengevat in het politiereglement of in de brochure 'Glashelder':

Downloads
Brochure 'Glashelder'(pdf, 529.02 kB)

Heb je een vraag?

Contacteer ons, we helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 23 70

Mail ons

economie@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.