Ontharden en vergroenen in de Kardinaalstraat en Sint-Maartenstraat
De stad wil samen met de buurtbewoners van de Kardinaalstraat en de Sint-Maartenstraat de straten en de tuinen ontharden en vergroenen. Zo kunnen we de buurt opfrissen, beter beschermen tegen de gevolgen van de klimaatverandering en de leefkwaliteit verbeteren.
Groen ontwerp voor de straten
- De straten worden maximaal vergroend. Er komen onderhoudsarme groenvakken en klimaatbestendig groen.
- We vangen regenwater zoveel mogelijk op en laten het ter plaatse infiltreren.
- De Kardinaalstraat en de Sint-Maartenstraat (tussen Kardinaalstraat en Rijdende Artillerielaan) blijven woonerf. Je mag er max. 20 km per uur rijden. Er zijn geen voetpaden meer en voetgangers hebben voorrang op andere weggebruikers.
- Alle deuren blijven toegankelijk voor voetgangers en alle garages voor wagens.
Huidige situatie
Hoe gaan we te werk?
Intensief participatieproces
De buurtbewoners worden nauw betrokken tijdens het traject:
- Bevraging
In april 2024 bevraagden we inwoners om na te gaan wat ze al weten over op de natuur gebaseerde oplossingen en hoe ze er tegenover staan. - Kennismakingsmarkt
Op 12 juni 2024 nodigden we de buurtbewoners een eerste keer uit op een kennismakingsmarkt in de wijk. - Ontwerp maken
Tijdens het buurtmoment op woensdag 11 december 2024 presenteren we het eerste voorontwerp aan de buurtbewoners. Na de presentatie gaan we in gesprek aan thematafels, waar bewoners hun mening kunnen delen. Begin 2025 stellen we het aangepaste voorontwerp aan de buurt voor. De buurtbewoners ontvangen hiervoor nog een uitnodiging. - Workshops en evenementen
We organiseren verschillende workshops en infomomenten in de buurt. We werken samen met bewoners aan een ontwerp voor de vergroening van de straten en verkennen de mogelijkheden om aan de slag te gaan in de eigen tuin.
- Bevraging
- Herinrichting openbaar en privédomein
- We ondersteunen de inwoners van de Kardinaalstraat en Sint-Maartenstraat om klimaatvriendelijke acties in eigen tuin te doen.
- In 2025 voert een aannemer de werken in de straten uit. Bewoners ontvangen voor de werken een brief met meer informatie over de werken.
- Evaluatie via wetenschappelijk onderzoek
Door het project kunnen wetenschappers van de KU Leuven de impact van verschillende op de natuur gebaseerde oplossingen op onze woonomgeving onderzoeken.
Waarom de Kardinaalstraat en Sint-Maartenstraat?
- Het hitte-eilandeffect in het centrum van de stad is groter.
- Het is een dichtbevolkte buurt met kleine tuinen en weinig toegang tot openbaar groen.
- De straten hebben al het statuut van woonerf, er hoeft niets te veranderen aan de verkeerssituatie.
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.