Hoe wijzen we budgethuurwoningen toe?

Om budgethuurwoningen eerlijk toe te wijzen, werken we met een kandidatenlijst. We rangschikken de kandidaten op 3 manieren.

Rangschikking na inschrijving

Dit is de rangschikking die we maken elke keer dat we een nieuwe inschrijving verwerken. We voegen de nieuwe kandidaat toe aan onze kandidatenlijst op basis van:

  • Datum van inschrijving
  • Totale aantal punten op 7 criteria
  • Jouw voorkeuren en noden

Datum van inschrijving

  • Bij een online inschrijving kijken we naar de datum waarop je jouw inschrijving doorstuurde.
  • Bij een inschrijving op papier, kijken we naar de datum waarop je het formulier afgaf in het stadskantoor.
  • Als we geen datum hebben, gebruiken we de datum waarop we jouw inschrijving administratief verwerken.
  • Stond je al op de kandidatenlijst voor het nieuwe reglement in werking trad? Dan nemen we de datum van je oorspronkelijke inschrijving over.

7 criteria

Elke kandidaat krijgt punten voor 7 criteria:

  • We tellen de punten van de 7 criteria samen. Je krijgt max. 26 punten.
  • Hoe meer punten je hebt, hoe hoger je op de kandidatenlijst staat.
  • Bij hetzelfde aantal punten, rangschikken we de kandidaten chronologisch op het tijdstip van inschrijving.
  • Ook als je geen punten verzamelt, krijg je een plaats op de lijst.

Criterium 1: Binding met Leuven als woonstad (+ max. 3 punten)

Is minstens een van de kandidaat-huurders gedomicilieerd in Leuven?

  • Ja, in de afgelopen 3 jaar, minstens 3 jaar lang
    3 punten
  • Ja, in de afgelopen 10 jaar, minstens 3 jaar lang
    2 punten
  • Ja, ooit, minstens 3 jaar lang
    1 punt
  • Nee, nooit of minder dan 3 jaar in Leuven gewoond
    0 punten

Criterium 2: Binding met Leuven als werk- en opleidingsstad (+ max. 3 punten)

Werkt of studeert minstens een van de kandidaat-huurders in Leuven of gaan hun kinderen in Leuven naar school?

  • Ja, in de afgelopen 3 jaar minstens 3 jaar lang in Leuven gewerkt of naar school gegaan
    3 punten
  • Ja, in de afgelopen 5 jaar, minstens 3 jaar lang in Leuven gewerkt of naar school gegaan
    2 punten
  • Ja, in de afgelopen 10 jaar, minstens 3 jaar lang in Leuven gewerkt of naar school gegaan
    1 punt
  • Ja, doe in Leuven structureel vrijwilligerswerk
    Dat betekent dat je regelmatig vrijwilligerswerk doet.
    1 punt
  • Nee, nooit of minder dan 3 jaar in Leuven gewerkt of naar school gegaan
    0 punten

Criterium 3: Binding met de Vlaamse inkomensgrenzen (+ 1 punt)

Jouw inkomen mag niet hoger zijn dan:

  • € 51.990 voor een alleenstaande
  • € 74.280 voor een alleenstaande met 1 persoon ten laste, + € 4.170 per persoon ten laste vanaf de tweede persoon ten laste
  • € 74.280 voor andere personen, + € 4.170 per persoon ten laste

Deze grenzen worden jaarlijks geïndexeerd met toepassing van het vierde en vijfde lid van artikel 5.187 BVCW.

Criterium 4: Binding met de Leuvense inkomensgrenzen (+ 3 punten)

Jouw inkomen mag niet hoger zijn dan:

  • € 38.470 voor een alleenstaande zonder kinderen
  • € 48.087 voor alle andere gezinssamenstellingen, + € 2.463 per persoon ten laste

Deze grenzen worden jaarlijks geactualiseerd op basis van de evolutie van de mediaaninkomens volgens STATBEL (basis: 2021, referentiejaar: 2023).

Criterium 5: Binding tussen de gezinssamenstelling en het gekozen type van budgethuurwoning (+ 3 punten)

Dat berekenen we op basis van de gezinssamenstelling van de kandidaat. Het maximumaantal slaapkamers komt overeen met het aantal kinderen + 2. Heb je geen kinderen? Dan heb je recht op maximaal 2 slaapkamers.

Je krijgt 3 punten als je niet meer kamers nodig hebt dan het maximumaantal voor het soort woning dat je koos.

Voorbeelden:

  • Alleenstaande kandidaat
    Maximaal 2 slaapkamers
  • 2 kandidaten
    Maximaal 2 slaapkamers
  • Alleenstaande met 1 kind
    Maximaal 3 slaapkamers
  • 2 kandidaten + 1 kind
    Maximaal 3 slaapkamers
  • 2 kandidaten + 2 kinderen
    Maximaal 4 slaapkamers
  • ...

Criterium 6: Herhuisvesting van bestaande huurders (+ 13 punten)

  • Bestaande huurders die op vraag van de Groep Leuven gedwongen herhuisvest worden
    13 punten
  • Bestaande huurders van een budgethuurwoning die tijdens hun huurovereenkomst aangeven dat ze meer of minder slaapkamers nodig hebben omdat de gezinssamenstelling veranderd is
    13 punten

Opgelet: in beide gevallen krijg je de punten niet als:

  • Je een noodwoning huurt
  • Je gedwongen wordt om naar een andere woning te gaan omdat je jouw verplichtingen als huurder niet nakwam

Criterium 7: Herhaaldelijke weigering budgethuurwoning (- 13 punten)

  • Weiger je 3 keer een vrijgekomen budgethuurwoning waarvoor je in aanmerking komt en een voorkeur had? Dan trekken we 13 punten af.
  • Heb je minder dan 13 punten? Dan trekken we punten af tot je 0 punten hebt.

Jouw voorkeuren en noden

Wij houden bij de rangschikking ook rekening met jouw voorkeuren en noden die je hebt aangeduid bij je inschrijving:

  • Deelgemeente
    • Leuven
    • Heverlee
    • Kessel-Lo
    • Wijgmaal
    • Wilsele
  • Soort woning
    • Studio
    • Appartement
    • Woning
  • Maximale maandelijkse huurprijs (zonder kosten)
  • Buitenruimte (terras of tuin)
  • Lift (alleen voor wie kiest voor een studio of appartement)
  • Aantal slaapkamers
    • De regel is dat we hiervoor het aantal kinderen + 2 nemen.
    • Je kan beslissen om die extra kamer niet te vragen.

Tip
Duid je voorkeuren zeker aan bij je inschrijving. Zo kunnen we beter een geschikte woning voor jou vinden.
Je kan je voorkeuren altijd aanpassen in jouw online dossier, ook na je inschrijving.

Rangschikking na 12 maanden

Om de 12 maanden vragen we je om jouw informatie bij te werken. Zo zorgen we dat onze informatie over de kandidaten juist blijft.

  • Attest budgethuren
    Het attest budgethuren is maar 12 maanden geldig. Daarom moet je het attest opnieuw aanvragen en toevoegen.
  • Andere criteria
    Als je jouw antwoorden bij de beoordelingscriteria niet bijwerkt, behaal je geen punten meer op die criteria.
  • Gezinssamenstelling
    De gezinssamenstelling kijken we opnieuw na op basis van de gegevens die de stad heeft.

Rangschikking als een woning vrijkomt

Komt er een budgethuurwoning vrij? Dan gaan we zo te werk:

  1. We contacteren de eerste 3 kandidaten van de kandidatenlijst

    We vragen hun om deze gegevens up te daten:

  • Gezinssamenstelling
  • Soort budgethuurwoning
  • Recentste aanslagbiljet van de personenbelasting

Rolstoeltoegankelijke woning
Als er een rolstoeltoegankelijke woning vrijkomt, krijgen kandidaten voorrang die inschreven met een voorkeur voor een rolstoelvriendelijke appartement en een attest van FOD Sociale Zekerheid of van het ziekenfonds indienden. Het attest van FOD Sociale Zekerheid gaat over een invaliditeit van minstens 66 % of een vermindering van de zelfredzaamheid van minstens 9 punten.

2. Als dat nodig is, passen we de volgorde aan

Is er iets veranderd? Dan passen we eerst de volgorde nog aan op basis van deze nieuwe informatie.

3. We bieden de eerste kandidaat van de kandidatenlijst de woning aan

  • Die moet binnen 3 werkdagen een definitieve beslissing nemen en de huurovereenkomst ondertekenen.
  • Als die het aanbod weigert, contacteren we de volgende kandidaat, en zo verder.

4. We kijken het inkomen van de kandidaat na

We passen een regel toe.

Wanneer word je geschrapt uit de kandidatenlijst?

  • Als je dat zelf vraagt.
  • Als je een budgethuurwoning huurt.
  • Als je attest budgethuren niet meer geldig is en je ons geen nieuw attest bezorgt binnen de afgesproken termijn.
  • Als je niet meer aan de voorwaarden voldoet.

Heb je een vraag?

Contacteer ons, we helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 26 88
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.