Stedenbouwkundig uittreksel aanvragen
Koop of verkoop je een woning? Dan heb je deze stedenbouwkundige informatie nodig.
Waarvoor heb je deze informatie nodig?
Deze informatie beschrijft de regels die gelden op het eigendom, zowel die van het gewest als die van de stad.
Je hebt die info nodig:
- Voor de verkoopakte van een gebouw of een grond
- Als je verhuurt voor meer dan 9 jaar
- Bij een andere vorm van overdracht waarbij de potentiële koper informatie nodig heeft over het perceel en gebouwen
Wie kan die informatie opvragen?
- Eigenaar
- Makelaar (immobiliënkantoor)
- Notaris
Wanneer aanvragen?
Je vraagt de info op tijd aan zodat je de nodige informatie hebt voor de verkoop, verhuur of andere vorm van overdracht van het eigendom.
OpgeletJe kan een aanvraag niet annuleren. Je betaalt elke aanvraag die je hebt ingediend.
Prijs
€ 148 per perceel + € 36,50 vaste kosten Vastgoedinformatieplatform (excl. btw).
De betaling gebeurt via Vlaanderen.
Wanneer krijg je de informatie?
De wettelijke termijn is 30 dagen.
Die termijn start op de dag nadat we jouw aanvraag kregen.
We behandelen de dossiers in de volgorde waarin ze online ingediend worden. We kunnen je dossier dus geen voorrang geven. Iedereen krijgt binnen de wettelijke termijn een antwoord.
Hoe aanvragen?
Vraag notariële inlichtingen aan
OpgeletZodra je een aanvraag doet, ga je akkoord met de prijs
Dat geldt ook als je het document niet downloadt.
Wat gebeurt er na jouw aanvraag?
- Aanmaak van je dossier en verwerking
We verwerken je aanvraag. Dat duurt ongeveer 1 week. - Betaling
De betaling gebeurt via Vlaanderen. - Dossier raadplegen
Als je aangemeld bent bij Mijn Burgerprofiel krijg je een melding als je aanvraag afgewerkt is. Vanaf dan kan je de vastgoedinlichtingen raadplegen in de toepassing waarin je de aanvraag deed.
Hoelang is de informatie geldig?
De informatie is geldig tot 1 jaar nadat je de informatie kreeg.
Omdat er in een beperkte tijd veel kan veranderen aan de informatie, kunnen we die termijn niet verlengen. Doe een nieuwe aanvraag als je de informatie langer nodig hebt.
Vragen over de informatie
Plannenregister
- Vraag over een RUP, BPA of bepaalde bouwvoorschriften
- Je kan de bestemmingsplannen en verordeningen online raadplegen.
- Een kopie van een verkavelingsplan kan je aanvragen via de procedure openbaarheid van bestuur.
- Vraag over het rooilijnplan
Contacteer de studiedienst openbare werken - Vraag over rooilijnplannen van provinciale of gewestelijke bestemmingsplannen of wegen
Contacteer Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant
Uittreksel uit het vergunningenregister
- Vragen over of duplicaat aanvragen van stedenbouwkundige vergunningen, omgevingsvergunningen, verkavelingsvergunningen, verkavelingswijzigingen, plannen en verkavelingsvoorschriften
Volg de procedure openbaarheid van bestuur. Je krijgt binnen 20 dagen een antwoord. - Vraag over gevolgen van bouwovertredingen
Vraag extra info over bouwovertreding aan. De verwerking van je aanvraag duurt 30 tot 60 dagen. - Vraag over vergunningenregister: er is geen vergunning beschikbaar volgens het register, maar er is een pand aanwezig
De meeste oude vergunningendossiers zijn intussen gedigitaliseerd. Toch is het mogelijk dat een dossier ontbreekt. Mail ons de vergunning(en) en liggingsplan(nen), met de officiële stempel van stad Leuven. We kijken dit zo snel mogelijk na. Je krijgt gratis een nieuw uittreksel. Als je de vergunning niet hebt, kunnen wij op basis van de gegevens die je doorgeeft de vergunning opzoeken in het archief.
Mail naar de dienst bouwen - Vraag over opdeling van het pand
Kan je in de stedenbouwkundige inlichtingen nergens een opdeling van het pand terugvinden? De opdeling van een pand uitzoeken, is een aparte procedure. We kunnen vergund geachte toestand afleveren voor panden waarvan de opdeling in aparte woongelegenheden niet is vastgelegd in een vergunning. De verwerking van je aanvraag duurt ongeveer 3 maanden. We proberen wel een advies af te leveren binnen 8 weken.
Milieudossiers
- In de stedenbouwkundige inlichtingen is er sprake van Vlarebo-activiteit, maar de eigenaar heeft hier geen weet van?
De gemeentelijke inventaris van risicogronden is niet volledig. Heb je vermoedens, aanwijzingen of andere informatie over aanwezige of vermoedelijke activiteiten uit het verleden (die mogelijk Vlarebo-plichtig zijn)? Contacteer de dienst milieu.
We gaan op basis van je info na of er nog andere vergunningen over de locatie uit het verleden zijn, maar nog niet geïnventariseerd werden.
Vastgoedinformatie
- Vragen over beschermde panden
Contacteer de dienst onroerend erfgoed - Vraag over pand dat leegstaat, onbewoonbaar of ongeschikt is: welke gevolgen heeft dit?
- Contacteer de dienst wonen voor meer informatie over de gemeentelijke inventaris of het leegstandsregister.
- Contacteer de dienst economie voor meer informatie over dossiers leegstand met dossiernummer ECH/…
Administratieve vragen
- Vragen over betalingen
Meer info over kostprijs, betalingen en facturatie - Vragen over aanvragen en termijnen
Contacteer de dienst data en GIS - Algemene vragen over de inhoud van het uittreksel
Contacteer de dienst bouwen
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.