Stedenbouwkundig uittreksel aanvragen

Koop of verkoop je een woning? Dan heb je deze stedenbouwkundige informatie nodig. Je kan ze aanvragen bij de stad.

Waarvoor heb ik deze informatie nodig?

Deze informatie beschrijft de regels die gelden op het eigendom, zowel die van het gewest als die van de stad. Je hebt deze info nodig voor de verkoopakte.

Wie kan die informatie opvragen?

  • Eigenaar
  • Makelaar (immobiliënkantoor)
  • Notaris

Wanneer aanvragen?

Je vraagt de info aan bij het begin van de verkoop van het eigendom.

Prijs

€ 148 per perceel.

Kijk goed na of je de juiste procedure hebt gekozen. Je moet elke aanvraag betalen die je hebt ingediend, ook als je een verkeerde procedure koos.

Wanneer krijg ik de informatie?

De wettelijke termijn is 30 dagen (verlengbaar met max. 15 dagen).

Dringend nodig?
We behandelen de dossiers in de volgorde dat ze ingediend worden, zodat we elke aanvrager binnen de wettelijke termijn een antwoord kunnen bezorgen. We kunnen je dossier dus geen voorrang geven.

Hoe aanvragen?

Zodra je de aanvraag doet, ga je akkoord met de prijs. Dat geldt ook als je het document niet downloadt.

Vraag notariële inlichtingen aan

Wat gebeurt er na mijn aanvraag?

  1. Bevestiging
    Je krijgt een bevestiging via mail.
  2. Verwerking
    We verwerken je aanvraag. Hoelang dat duurt, hangt af van de complexiteit van je aanvraag.
  3. Betaling
    Je krijgt een mail om je betaalmethode te kiezen: met bankkaart (snelste manier) of overschrijving. Meer info over de betaalmethodes vind je in de mail.
  4. Informatie
    Nadat we jouw betaling ontvangen hebben, krijg je een mail met een link naar de informatie.
    • Je kan de informatie 12 maanden online raadplegen. Download de informatie binnen die termijn.
    • Een week voor de vervaldatum krijg je een mail ter herinnering.
    • Is het niet gelukt om de informatie tijdig te downloaden? Als de aanvraag vervallen is, moet je een nieuwe aanvraag doen.

Hoelang is de informatie geldig?

De informatie is 1 jaar geldig.

Informatie langer nodig?
Omdat er in een beperkte tijd veel kan veranderen aan de informatie, kunnen we die termijn niet verlengen. Doe een nieuwe aanvraag als je de informatie langer nodig hebt.

Vragen over de informatie

Plannenregister

Uittreksel uit het vergunningenregister

  • Vragen over of duplicaat aanvragen van verkavelingsplannen, verkavelingswijzigingen, verkavelingsvergunningen en verkavelingsvoorschriften
    Volg de procedure openbaarheid van bestuur. Je krijgt binnen 20 dagen een antwoord.
  • Vraag over vergunningenregister: er is geen vergunning beschikbaar volgens het register, maar er is een pand aanwezig

    De meeste oude vergunningendossiers zijn intussen gedigitaliseerd. Toch is het mogelijk dat een dossier ontbreekt. Mail ons de vergunning(en) en liggingsplan(nen), met de officiële stempel van stad Leuven. We kijken dit zo snel mogelijk na. Je krijgt gratis een nieuw uittreksel. Als je de vergunning niet hebt, kunnen wij op basis van de gegevens die je doorgeeft de vergunning opzoeken in het archief.
    Mail naar de dienst bouwen

  • Vraag over opdeling van het pand

    Kan je in de stedenbouwkundige inlichtingen nergens een opdeling van het pand terugvinden? De opdeling van een pand uitzoeken, is een aparte procedure. We kunnen vergund geachte toestanden afleveren voor panden waarvan de opdeling in aparte woongelegenheden niet is vastgelegd in een vergunning. De verwerking van je aanvraag duurt ongeveer 3 maanden. We proberen wel een advies af te leveren binnen 8 weken.

Milieudossiers

  • In de stedenbouwkundige inlichtingen is er sprake van Vlarebo-activiteit, maar de eigenaar heeft hier geen weet van?
    De gemeentelijke inventaris van risicogronden is niet volledig. Heb je vermoedens, aanwijzingen of andere informatie over aanwezige of vermoedelijke activiteiten uit het verleden (die mogelijk Vlarebo-plichtig zijn)? Contacteer de dienst milieu.
    We gaan op basis van je info na of er nog andere vergunningen over de locatie uit het verleden zijn, maar nog niet geïnventariseerd werden.

Vastgoedinformatie

  • Vragen over beschermde panden
    Contacteer de dienst onroerend erfgoed
  • Vraag over pand dat leegstaat, onbewoonbaar of ongeschikt is: welke gevolgen heeft dit?
    • Contacteer de dienst wonen voor meer informatie over de gemeentelijke inventaris of het leegstandsregister.
    • Contacteer de dienst economie voor meer informatie over dossiers leegstand met dossiernummer ECH/…
    • Contacteer de dienst woontoezicht voor een dossier woontoezicht. Zo'n dossier spreekt zich uit over de woningkwaliteit, brandveiligheid, stedenbouwkundige vergunning, aanwezige parkeer- en fietsplaatsen, binnennummering, aangifte tweede verblijven en de aanwezigheid van een energieprestatiecertificaat.

Administratieve vragen

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.