Mobiliteitsvisie voor Spaanse Kroon

De stad maakt voor de verschillende deelgemeenten een mobiliteitsplan op. In het voorjaar van 2022 zijn we gestart met een nieuw mobiliteitsplan voor Kessel-Lo. In de Spaanse Kroon veranderde er de voorbije jaren al heel wat. Nu verfijnen we enkele mobiliteitsmaatregelen. 

Waarom mobiliteitsmaatregelen?

We willen:

  • Woonwijken aangenamer, veiliger, groener en gezonder maken.
  • Zorgen voor een goede bereikbaarheid voor de bewoners en hun bezoekers.

Daarom:

  • Weren we het sluipverkeer uit de woonwijken.
  • Laten we het verkeer trager rijden.
  • Geven we meer ruimte aan voetgangers en fietsers.

'STOP' als uitgangspunt

'STOP' staat voor stappers, trappers, openbaar vervoer en personenwagens. In die volgorde geven we de voorkeur aan vervoersmiddelen. Die volgorde is het uitgangspunt om ingrepen te doen in de straten.

Gespreid in de tijd

We spreidden de ingrepen in de tijd. Zo kunnen we bijsturen waar en wanneer nodig.

Met inbreng van de bewoners

  1. De stad deed een bevraging bij de bewoners van de Spaanse Kroon over de knelpunten en kansen voor mobiliteit in de buurt.
  2. Een geloot burgerpanel verfijnde de belangrijkste aandachtspunten op basis van de resultaten van die bevraging. Dat panel was samengesteld uit willekeurige inwoners van de Spaanse Kroon.
  3. Samen met een studiebureau gingen we met die informatie aan de slag.

Welke maatregelen namen we al?

De afgelopen jaren gebeurden in de Spaanse Kroon heel wat ingrepen om de straten aangenamer en veiliger te maken en om de bereikbaarheid van de bewoners te verzekeren:

  • Autoknips op Oudebaan en Hoegaardsestraat
    Zo weren we het sluipverkeer. Bewoners krijgen een toegangsvergunning.
  • Heraanleg Oudebaan
    Gedeeltelijke heraanleg en aanleg fietssuggestiestroken.
  • Fietstunnel
    Onder de Tiensesteenweg voor comfortabelere en veiligere fietsbereikbaarheid van de wijk.
  • Hoegaardsestraat als fietsstraat
    Heraanleg als onderdeel van de fietssnelweg richting Tienen.
  • Uitbreiding zone 30
    Naar alle straten zonder afgescheiden fietspaden.

Welke maatregelen lopen nu?

  • Ontharden en vergroenen
    De stad kreeg een Europese subsidie om in de Spaanse Kroon straten, stoepen, opritten en tuinen te ontharden en te vergroenen ('Hier dringt het door').
  • Albert Stainierstraat
    We ontharden en vergroenen de voetgangers- en fietsersdoorsteek naar de Tiensesteenweg. De werken starten in het najaar 2022.
  • Heraanleg Philipslaan
    We leggen de Philipslaan volledig opnieuw aan vanaf de Tiensesteenweg tot de Hoegaardsestraat, met meer groen.
  • Oversteekbaarheid Tiensesteenweg
    De Vlaamse overheid onderzoekt veiligere oversteekmogelijkheden voor voetgangers en fietsers aan het Michottepark en de Albert Stainierstraat.

Welke maatregelen zijn nog gepland?

De belangrijkste doelstelling van de mobiliteitsplannen is sluipverkeer weren. In de Spaanse Kroon is er geen zwaar sluipverkeer meer door de ingrepen van de voorbije jaren. De vergroening van de wijk is al volop ingezet door de lopende acties. Daarom richten we ons in de Spaanse Kroon niet op een volledig mobiliteitsplan, maar op enkele specifieke maatregelen:

  • Wandelen en fietsen veiliger en comfortabeler maken.
  • Het gebruik van openbaar vervoer en deelmobiliteit aanmoedigen.
  • Plekken verbeteren die bewoners onveilig vinden.
  • Verder vergroenen van de straten.
  • Lokale aandachtspunten van sluipverkeer aanpakken.

Voor voetgangers

  • Bredere stoepen en woonerven
    • Bij de heraanleg van een straat worden de stoepen voldoende breed (minstens 1,5 meter waar de ruimte het toelaat).
    • In rustige straten is ook een inrichting als woonerf mogelijk.
  • Ontbrekende voetgangersverbindingen
    We brengen de ontbrekende verbindingen in kaart en bekijken of we die kunnen wegwerken bij nieuwe ontwikkelingen.

Voor fietsers

We stelden een wensbeeld op voor een toekomstig fietsnetwerk. Dat wensbeeld werken we op korte en lange termijn concreet uit.

  • Voorrang voor fietsers
    Op korte termijn passen we de voorrangsregeling aan op de hoofdroutes voor fietsers. Zo kunnen zij vlot doorrijden als ze een andere weg kruisen.
  • Fietssnelweg richting Tienen
    • De aanleg van het vervolg van de fietssnelweg F24 richting Tienen is in Bierbeek gestart in april 2022. Daarna gebeurt de aansluiting op het gedeelte van de fietssnelweg in Leuven en in Boutersem. Tegen begin 2023 is er een fietsvriendelijk alternatief voor de drukke Tiensesteenweg.
    • Op langere termijn onderzoeken we of de fietssnelweg F24 op grondgebied Leuven langer langs het spoor kan lopen in plaats van door de Brugstraat.
Downloads
Toekomstig fietsnetwerk(pdf, 255.39 kB)

Openbaar vervoer

  • Bussen
    • De huidige busroute en de huidige frequentie blijven behouden om de ontsluiting van de hele wijk met het openbaar vervoer te garanderen.
    • De stad blijft aandringen bij De Lijn om snel meer elektrische of hybride bussen in te zetten die milieuvriendelijker en stiller rijden.
  • Treinstation Haasrode
    De stad blijft bij NMBS aandringen voor een treinstation aan het Researchpark in Haasrode.

Deelauto's

We onderzoeken of er meer deelauto's kunnen komen op de huidige standplaatsen en of er nieuwe locaties kunnen bijkomen. Dat is zeker interessant in straten met een hoge parkeerdruk.

Voor auto’s

  • Sluipverkeer weren
    • De meeste straten in de Spaanse Kroon en omgeving zijn woonstraten, waar we sluipverkeer weren.
    • Alleen het stukje van de Philipslaan tussen de Tiensesteenweg en de Oudebaan en de Vlinderlaan zijn 'wijkonsluitingswegen'. Die dienen om het verkeer uit de wijk naar de steenweg te leiden.
  • Sluipverkeer meten
    De stad monitort de plekken waar sluipverkeer kan ontstaan of toenemen (bv. op de Oudebaan tussen de Vlinderlaan en de Molstraat). Als dat nodig is, grijpen we in.

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.