Concrete aanpassingen in Kessel-Lo

In het kader van het nieuwe mobiliteitsplan voor Kessel-Lo, doen we een aantal concrete aanpassingen in verschillende wijken.

De eenrichtingsregels en de 'knips' gelden alleen voor auto's, niet voor fietsers en voetgangers. 

Omgeving tussen Kesseldallaan en provinciedomein

Wilselsesteenweg

  • Wordt ingericht als woonerf. Daar is verkeer in beide richtingen mogelijk.
  • Er komt een 'knip' aan de Wilselsesteenweg ter hoogte van de voormalige rotonde met de Bergstraat. Dat betekent dat in dat deel van de straat fietsers en voetgangers welkom zijn, maar auto's niet.
  • De verbinding van de Bergstraat met het noordelijk deel van de Wilselsesteenweg (richting de E314) blijft open.

Sparrenboslaan

  • De Sparrenboslaan wordt eenrichtingsverkeer van Rietgors tot de Domeinstraat.
Kaart omgeving tussen Kesseldallaan en provinciedomein
Zwarte pijl: bestaande rijrichting | Blauwe pijl: veranderde rijrichting | Zwart kruis: bestaande 'knip' | Blauw kruis: nieuwe 'knip'

Omgeving tussen het provinciedomein en de Gemeentestraat

We voeren aanpassingen aan de rijrichting en 'knips' in. Een 'knip' is een deel van de straat waar fietsen en voetgangers welkom zijn, maar auto's niet. Door de aangepaste circulatie wordt het minder interessant voor doorgaand autoverkeer om via deze woonstraten te rijden.

  • Er komt een 'knip' in de Wipstraat dicht bij de kruising met de Achturenstraat. Het stuk Wipstraat met huisnummer 51 en lager zal van en naar het kruispunt met de Achturenstraat niet meer met de auto toegankelijk zijn.
  • Er komt een 'knip' in de Verzoeningsstraat tussen het Vredeplein en de Vrijheidstraat.
    • De Onze Toevluchtstraat met het stuk Vredeplein in haar verlengde worden eenrichtingsverkeer voor auto's van de Verzoeningsstraat tot de Achturenstraat.
    • De Broederlijkheidstraat met het stuk Vredeplein in haar verlengde worden eenrichtingsverkeer voor auto's van de Gelijkheidstraat tot de Achturenstraat.
  • De Achturenstraat wordt eenrichtingsverkeer van de Wipstraat tot de Van Rodestraat.
  • Het deel van de Van Rodestraat tussen de Albrecht Rodenbachstraat en de Verzoeningsstraat wordt enkelrichting richting de Verzoeningsstraat.
  • Het deel van de Van Rodestraat tussen de Albrecht Rodenbachstraat en de Lentedreef wordt enkelrichting richting de Lentedreef.
  • De volledige Albrecht Rodenbachstraat wordt eenrichtingsverkeer van de Leopold Ruelensstraat richting de Van Rodestraat.
  • De Leopold Ruelensstraat wordt eenrichtingsverkeer van de Beemdenstraat tot de Alfons Roelandtsstraat.
  • De Gelijkheidstraat met het stuk Vredeplein in haar verlengde worden eenrichtingsverkeer van de Wipstraat tot de Verzoeningsstraat.
  • De Verzoeningsstraat wordt eenrichtingsverkeer van de Van Rodestraat tot de Vrijheidstraat.
  • De volledige Vredestraat wordt eenrichtingsverkeer, van het Vredeplein richting de Gemeentestraat.
  • De volledige Vrijheidstraat wordt eenrichtingsverkeer, van de Verzoeningsstraat richting de Gemeentestraat.
Zwarte pijl: bestaande rijrichting | Blauwe pijl: veranderde rijrichting | Zwart kruis: bestaande 'knip' | Blauw kruis: nieuwe 'knip'

Omgeving tussen Gemeentestraat en Diestsesteenweg

  • Er komt een 'knip' in de Leopold Beosierlaan ter hoogte van de kruising met de Kortrijksestraat. Het stuk Leopold Beosierlaan met huisnummer 66 en hoger zal van en naar het kruispunt met de Kortrijksestraat niet meer toegankelijk zijn voor auto's.
    Om een keerbeweging in de Leopold Beosierlaan mogelijk te maken, verdwijnen de parkeerplaatsen in de Kortrijksestraat tussen de 2 rijbanen van de Leopold Beosierlaan. Zo kan je van de ene rijbaan in de andere rijden. Beide rijbanen blijven eenrichtingsverkeer, zoals het nu is.
  • De volledige Jozef Pierrestraat wordt eenrichtingsverkeer van het Baron August de Becker Remyplein tot de Elfnovemberlaan. Er zal in deze straat extra gemonitord worden, omdat dit een belangrijke schoolroute is.
  • De volledige Jeugdstraat wordt eenrichtingsverkeer, van het Jeugdplein richting de Jozef Pierrestraat.
  • De Kerkstraat wordt eenrichtingsverkeer van de Gemeentestraat tot de Jozef Pierrestraat.
  • Het Baron August de Becker Remyplein wordt eenrichtingsverkeer van de Gemeentestraat naar de Jozef Pierrestraat.
  • Het Baron August de Becker Remyplein wordt eenrichtingsverkeer van de Jozef Pierrestraat naar de Paternosterstraat.
  • De 'knip' in Paternosterstraat blijft. Dat betekent dat in dat deel van de straat fietsers en voetgangers welkom zijn, maar auto's niet.
  • De Heuvelstraat wordt eenrichtingsverkeer, van de Diestsesteenweg richting de Lindensestraat.
  • De Lindensestraat wordt eenrichtingsverkeer, van de Heuvelstraat tot de Elfnovemberlaan.

Aanpassing verkeerssituatie Jozef Pierrestraat en Baron August De Becker-Remyplein

Na evaluatie van het mobiliteitsplan passen we deze verkeerssituaties aan:

  • Op het einde van de Jozef Pierrestraat komt een ‘knip’ ter hoogte van het Baron August De Becker-Remyplein.
  • In de Jozef Pierrestraat wordt tweerichtingsverkeer ingevoerd tussen het Baron August De Becker-Remyplein en de Kerkstraat.
  • Op het Baron August De Becker-Remyplein draait de rijrichting om: er geldt eenrichtingsverkeer naar de Gemeentestraat (zoals voor de invoering van het mobiliteitsplan).

We werken de timing voor de invoering van de aanpassingen verder uit. We brengen buurtbewoners op de hoogte via een brief. Tot dan blijft de huidige verkeerssituatie gelden.

Zwarte pijl: bestaande rijrichting | Blauwe pijl: veranderde rijrichting | Zwart kruis: bestaande 'knip' | Blauw kruis: nieuwe 'knip'

Omgeving Centrale Werkplaatsen

  • De Opvoedingstraat wordt eenrichtingsverkeer, van de Smidsestraat richting de Cristianlaan.
  • De volledige Richard Valvekensstraat wordt eenrichtingsverkeer, van de Smidsestraat richting de Diestsesteenweg.
  • De Werkhuizenstraat krijgt een nieuwe asfaltlaag.
  • De kruising met de Locomotievenstraat wordt aangepast en veiliger gemaakt zodat de fietsers daar voorrang kunnen krijgen.
Kaart omgeving Centrale Werkplaatsen
Zwarte pijl: bestaande rijrichting | Blauwe pijl: veranderde rijrichting | Zwart kruis: bestaande 'knip' | Blauw kruis: nieuwe 'knip' | Blauwe lijn: bestaande fietsstraat | Blauwe stippellijn: nieuwe fietsstraat

Omgeving tussen Borstelsstraat en Abdij van Vlierbeek

  • De Borstelsstraat wordt eenrichtingsverkeer van de Gemeentestraat tot de korte verbinding tussen de Borstelsstraat en de Pastoor Eeckelaerslaan. (de rest van de Borstelsstraat blijft dubbelrichting)
  • De korte verbinding tussen de Borstelsstraat en de Pastoor Eeckelaerslaan (eerste deel Raadhuislaan) wordt eenrichtingsverkeer richting de Pastoor Eeckelaerslaan.
  • De Pastoor Eeckelaerslaan, met in haar verlengde de Frans Nackaertsstraat en de Thomas Woodrow Wilsonlaan, worden eenrichtingsverkeer van de Borstelsstraat tot de Holsbeeksesteenweg.
  • De Kortrijksestraat wordt eenrichtingsverkeer van de Borstelsstraat tot de Frans Nackaertsstraat.
  • De Vlierbeeklaan wordt eenrichtingsverkeer van het Gemeenteplein tot de Thomas Woodrow Wilsonlaan.
Kaart omgeving tussen Borstelstraat en Abdij van Vlierbeek
Zwarte pijl: bestaande rijrichting | Blauwe pijl: veranderde rijrichting | Zwart kruis: bestaande 'knip' | Blauw kruis: nieuwe 'knip' | Blauwe lijn: bestaande fietsstraat | Blauwe stippellijn: nieuwe fietsstraat

Omgeving Platte Lostraat aan het Michottepark

  • Er komt een 'knip' in de Ortolanenstraat aan de parking van het Don Boscocentrum. Dat betekent dat in dat deel van de straat fietsers en voetgangers welkom zijn, maar auto's niet.
  • Er komt een 'knip' in de Guido Gezellelaan, waar die aan de Platte Lostraat grenst. De Guido Gezellelaan zal niet meer toegankelijk zijn met de auto van en naar de Platte Lostraat en wordt daardoor dubbelrichtingsverkeer, met toegang via de Koning Albertlaan.
  • Er komt een 'knip' in de Jan Vandeveldelaan, waar die aan de Platte Lostraat grenst. De Jan Vandeveldelaan zal niet meer toegankelijk zijn met de auto van en naar de Platte Lostraat en wordt daardoor dubbelrichtingsverkeer, met toegang via de Koning Albertlaan.
  • Er komt een 'knip' in de August Vermeylenlaan, waar die aan de Platte Lostraat grenst. De August Vermeylenlaan zal niet meer toegankelijk zijn met de auto van en naar de Platte Lostraat en wordt daardoor dubbelrichtingsverkeer met toegang via de Koning Albertlaan. Om kruisen mogelijk te maken, moeten we het woonerfstatuut toekennen. De voetpaden kunnen dan uitzonderlijk gebruikt worden om uit te wijken. Ook de parkeervakken moeten gemarkeerd worden om er nog te mogen parkeren.
  • Er komt een 'knip' in de Ontvoogdingstraat, waar die aan de Platte Lostraat grenst. De Ontvoogdingstraat zal niet meer toegankelijk zijn met de auto van en naar de Platte Lostraat en wordt daardoor dubbelrichtingsverkeer, met toegang via de Koning Albertlaan.
  • De bestaande verdwijnpaal ten noorden van de Verenigingstraat in de Grensstraat blijft, met enkel doorgang voor bewoners uit de Verenigingstraat, Predikherenberg en een deel van de Platte Lostraat.
Kaart omgeving Platte Lostraat aan het Michottepark
Zwarte pijl: bestaande rijrichting | Blauwe pijl: veranderde rijrichting | Zwart kruis: bestaande 'knip' | Blauw kruis: nieuwe 'knip' | Blauwe lijn: bestaande fietsstraat | Blauwe stippellijn: nieuwe fietsstraat

Oosten van Kessel-Lo

  • Het Wimmershof, de Kapellekensweg, de Kamperfoelieweg en de Bovenloweg worden enkel nog toegankelijk voor:
    • Voetgangers
    • Fietsers
    • Wagens van bewoners en hun bezoekers
    • Landbouwvoertuigen
  • Het Wimmershof wordt samen met de Kapellekensweg en de Kamperfoelieweg omgevormd tot een weg dat het verkeersluwe karakter van dit gebied benadrukt.
Kaart oosten van Kessel-Lo
Nieuwe voorbehouden weg
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.