Student: hoe volledig inschrijven?

Dit is jouw situatie:

  • Je hebt de nationaliteit van een EU- of EER-land of Zwitserland.
  • Je wilt je volledig inschrijven bij de stad. 

OpgeletIs dit niet jouw situatie?
Dan verloopt je inschrijving anders.
Kijk na hoe jij moet inschrijven

Wat moet je doen?

Stap 1: Verzamel de documenten

Deze documenten moet je meteen toevoegen:

  • Nationale identiteitskaart of nationale paspoort
    • Let op de eisen.
    • Staat je geboorteplaats niet op je identiteitskaart?
      Als we deze informatie niet hebben, wordt je geboorteplaats in het Belgische rijksregister geregistreerd als 'onbepaald'.
      • Heb je een paspoort? Voeg dit in de plaats toe.
      • Heb je geen paspoort of staat de geboorteplaats ook niet op je paspoort? Voeg een ander officieel document toe om je geboorteplaats aan te tonen (bv. geboorteakte).
    • Staat je geslacht niet op je identiteitskaart?
      We hebben deze informatie nodig omdat je Belgische rijksregisternummer wordt aangemaakt op basis van je geboortedatum en je geslacht.
      • Heb je een paspoort? Voeg dit in de plaats toe.
      • Geen paspoort? Voeg een ander officieel document toe om je geslacht aan te tonen (bv. geboorteakte).
  • Huurcontract
    Als je dat hebt.
  • 1 pasfoto
    • De foto is maximaal 6 maanden oud.
    • Let op de eisen.
    • In het stadskantoor staat een fotocabine.

De volgende documenten bezorg je ons ook best meteen.
Heb je ze nog niet? Dan heb je 3 maanden de tijd om ze ons te bezorgen.

  • Bewijs van inschrijving van hogeschool of universiteit
    • Een toelatingsbrief is geen bewijs van inschrijving.
    • Heb je de nationaliteit van IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland en verblijf je maximaal 6 maanden in België voor een mobiliteits- of uitwisselingsprogramma? Voeg dan ook een bewijs van je mobiliteitsprogramma toe, bv. je toelatingsbrief.
  • Bewijs van een ziekteverzekering
    • De ziekteverzekering is geldig tijdens je volledige verblijf in België, liefst een Europese ziekteverzekeringskaart.
    • Als je een ander bewijs van ziekteverzekering voorlegt, moet dat geldig zijn voor een lang verblijf in België en opgesteld zijn in of vertaald naar het Nederlands, Frans, Duits of Engels.
    • We aanvaarden geen reisverzekering.
  • Verklaring op eer
    In dat document verklaar je dat je voldoende bestaansmiddelen hebt. Print dit document af en voeg het ingevuld en ondertekend toe aan je aanvraag.

Wat je moet weten voor je start

  • Voeg de documenten in kleur toe.
  • Voeg de documenten bij voorkeur in pdf toe (niet voor foto’s).
  • Maak van de documenten die uit meerdere bladzijden bestaan of die samen horen 1 bestand.
    Bv. ziekteverzekeringscontract.
  • Een document mag niet groter dan 10 MB zijn.

Stap 2: Schrijf je in

Schrijf je in

Liever niet online inschrijven?

Kom naar het stadskantoor met je documenten (originele versies, niet digitaal), op afspraak.
Vanuit het buitenland kan je alleen telefonisch een afspraak maken.
Je krijgt onmiddellijk een bewijs dat je je inschrijvingsaanvraag ingediend hebt (een ‘bijlage 19’ en eventueel een ‘bijlage 8ter’).
Welke documenten breng je mee?

Maak een afspraak

Stap 3: We verwerken je aanvraag

We verwerken je aanvraag.

Stap 4: Haal bewijs inschrijving af

We nodigen je per mail uit om het bewijs dat je je inschrijvingsaanvraag ingediend hebt af te halen in het stadskantoor (een ‘bijlage 19’ en eventueel een ‘bijlage 8ter’). Je maakt daarvoor een afspraak.

Wat breng je mee?

  • Nationale paspoort of identiteitskaart
  • Uitnodiging van de stad
  • Documenten die vermeld worden in je uitnodiging.

Hoe afspraak maken?

Vanuit het buitenland kan je alleen telefonisch een afspraak maken.

Maak een afspraak

Stap 5: We controleren je adres

De wijkagent komt langs om je adres te controleren. Zorg dat je naam op de bel en de brievenbus staat.

Stap 6: Vraag verblijfskaart aan

Is je inschrijving bij de stad volledig en heeft de wijkagent je adres bevestigd? Dan mailen we je een uitnodiging om een verblijfskaart aan te vragen. Het kan tot 2 maanden duren voor je die uitnodiging krijgt. Daarna maak je een afspraak.

Heb je de nationaliteit van IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland? En verblijf je maximaal 6 maanden in België voor een mobiliteits- of uitwisselingsprogramma? Dan moet je geen verblijfskaart aanvragen.

Hoe afspraak maken?

Opgelet:

Maak een afspraak

Wat breng je mee?

  • Nationale paspoort of identiteitskaart
  • Bijlage 8ter
  • € 20 (cash of bankkaart)

Je moet geen pasfoto meebrengen. We maken een foto tijdens je afspraak.

Dossier vervolledigen

Als je tijdens je inschrijving geen of onvoldoende bewijs van inschrijving aan je onderwijsinstelling of van ziektekostenverzekering kon voorleggen, dan krijg je 3 maanden de tijd om je dossier te vervolledigen.

Hoe vervolledig je dossier?

1. Verzamel de documenten

Je voegt deze documenten toe aan je aanvraag (in pdf, 1 scan per document, in kleur):

  • Nationale identiteitskaart (voor- en achterkant) of paspoort (pagina met jouw persoonsgegevens en foto)
  • Bijlage 19
  • De documenten die ontbreken in jouw dossier.

2. Vervolledig je dossier

OpgeletWe behandelen alleen volledige aanvragen.

Dien je documenten in

Wat gebeurt er nadat je alle documenten ingediend hebt?

  • We voegen de documenten toe aan je dossier.
  • Als je dossier volledig is, krijg je ten laatste 3 weken later per email een ‘bijlage 8ter’ als bewijs van je inschrijving. Als je meer dan 1 semester in Leuven verblijft, nodigen we je dan ook uit om een verblijfskaart aan te vragen.

Heb je een vraag?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 21 94

Mail ons

nietbelgen@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.