Student: hoe volledig inschrijven?

Dit is jouw situatie:

  • Je hebt de nationaliteit van een EU-land, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland.
  • Je woont al op een vast adres in Leuven.
  • Je wilt je volledig inschrijven bij de stad. 

Schrijf je zo snel mogelijk in bij de stad. Dat kan online of in het stadskantoor. 

Is dit niet jouw situatie?
Dan verloopt je inschrijving anders.
Kijk na hoe jij moet inschrijven

Schrijf je online in

Stap 1: Verzamel de documenten

Je moet de documenten meteen toevoegen bij je aanvraag. We hebben ze nodig om je te kunnen inschrijven.

  • Nationale identiteitskaart of nationale paspoort
    • Let op de eisen.
    • Staat je geboorteplaats niet op je identiteitskaart?
      Als we deze informatie niet hebben, wordt je geboorteplaats in het Belgische rijksregister geregistreerd als 'onbepaald'.
      • Heb je een paspoort? Voeg dit in de plaats toe.
      • Heb je geen paspoort of staat de geboorteplaats ook niet op je paspoort? Voeg een ander officieel document toe om je geboorteplaats aan te tonen (bv. geboorteakte).
    • Staat je geslacht niet op je identiteitskaart?
      We hebben deze informatie nodig omdat je Belgische rijksregisternummer wordt aangemaakt op basis van je geboortedatum en je geslacht.
      • Heb je een paspoort? Voeg dit in de plaats toe.
      • Geen paspoort? Voeg een ander officieel document toe om je geslacht aan te tonen (bv. geboorteakte).
  • Huurcontract
    Als je dat hebt.
  • 1 pasfoto
    • De foto is maximaal 6 maanden oud.
    • Let op de eisen.
    • In het stadskantoor staat een fotocabine.
  • Bewijs van inschrijving van hogeschool of universiteit
    • Een toelatingsbrief is geen bewijs van inschrijving.
    • Heb je de nationaliteit van IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland en verblijf je maximaal 6 maanden in België voor een mobiliteits- of uitwisselingsprogramma? Voeg dan ook een bewijs van je mobiliteitsprogramma toe, bv. je toelatingsbrief.
  • Bewijs van een ziekteverzekering
    • De ziekteverzekering is geldig tijdens je volledige verblijf in België. Liefst een Europese ziekteverzekeringskaart.
    • Leg je een ander bewijs van ziekteverzekering voor? Dan moet dat geldig zijn voor een lang verblijf in België. Het is opgesteld in of vertaald naar het Nederlands, Frans, Duits of Engels.
    • We aanvaarden geen reisverzekering.
  • Verklaring op eer
    • In dat document verklaar je dat je voldoende bestaansmiddelen hebt.
    • Print dit document af en voeg het ingevuld en ondertekend toe aan je aanvraag.

Stap 2: Schrijf je in

Wat je moet weten voor je start

  • Voeg de documenten in kleur toe.
  • Voeg de documenten bij voorkeur in pdf toe (niet voor foto’s).
  • Maak van de documenten die uit meerdere bladzijden bestaan of die samen horen 1 bestand.
    Bv. ziekteverzekeringscontract.
  • Een document mag niet groter dan 10 MB zijn.

Schrijf je in

Stap 3: We verwerken je aanvraag

We verwerken je aanvraag.

Stap 4: Haal bewijs van inschrijving af

Je krijgt een mail. Daarin nodigen we je uit om het bewijs van je inschrijving af te halen in het stadskantoor (een ‘bijlage 19’ en een ‘bijlage 8ter’). Je maakt daarvoor een afspraak.

Hoe afspraak maken?

Dat kan online of telefonisch.

Online

Vanuit het buitenland kan je alleen bellen om een afspraak te maken.

Maak een afspraak

Bel ons

Wat breng je mee?

  • Nationale paspoort of identiteitskaart
  • Uitnodiging van de stad
  • Documenten die vermeld worden in je uitnodiging.

Stap 5: We controleren je adres

De wijkagent komt langs om je adres te controleren. Zorg dat je naam op de bel en de brievenbus staat.

Schrijf je in het stadskantoor in

Maak een afspraak in het stadskantoor. Je krijgt meteen een ‘bijlage 19’ en een ‘bijlage 8ter’. Dat is het bewijs van je inschrijving bij de stad.

Stap 1: Verzamel de documenten

Breng de originele documenten mee op papier (niet digitaal).

  • Nationale identiteitskaart of nationale paspoort
    • Let op de eisen.
    • Staat je geboorteplaats niet op je identiteitskaart?
      Als we deze informatie niet hebben, wordt je geboorteplaats in het Belgische rijksregister geregistreerd als 'onbepaald'.
      • Heb je een paspoort? Voeg dit in de plaats toe.
      • Heb je geen paspoort of staat de geboorteplaats ook niet op je paspoort? Voeg een ander officieel document toe om je geboorteplaats aan te tonen (bv. geboorteakte).
    • Staat je geslacht niet op je identiteitskaart?
      We hebben deze informatie nodig omdat je Belgische rijksregisternummer wordt aangemaakt op basis van je geboortedatum en je geslacht.
      • Heb je een paspoort? Voeg dit in de plaats toe.
      • Geen paspoort? Voeg een ander officieel document toe om je geslacht aan te tonen (bv. geboorteakte).
  • Huurcontract
    Als je dat hebt.
  • 1 pasfoto
    • De foto is maximaal 6 maanden oud.
    • Let op de eisen.
    • In het stadskantoor staat een fotocabine.
  • Bewijs van inschrijving van hogeschool of universiteit
    • Een toelatingsbrief is geen bewijs van inschrijving.
    • Heb je de nationaliteit van IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland en verblijf je maximaal 6 maanden in België voor een mobiliteits- of uitwisselingsprogramma? Voeg dan ook een bewijs van je mobiliteitsprogramma toe, bv. je toelatingsbrief.
  • Bewijs van een ziekteverzekering
    • De ziekteverzekering is geldig tijdens je volledige verblijf in België. Liefst een Europese ziekteverzekeringskaart.
    • Leg je een ander bewijs van ziekteverzekering voor? Dan moet dat geldig zijn voor een lang verblijf in België. Het is opgesteld in of vertaald naar het Nederlands, Frans, Duits of Engels.
    • We aanvaarden geen reisverzekering.
  • Verklaring op eer
    • In dat document verklaar je dat je voldoende bestaansmiddelen hebt.
    • Print dit document af en voeg het ingevuld en ondertekend toe aan je aanvraag.

Stap 2: Maak een afspraak in het stadskantoor

Dat kan online of telefonisch.

Online

Vanuit het buitenland kan je alleen bellen om een afspraak te maken.

Maak een afspraak

Bel ons

Stap 3: We controleren je adres

De wijkagent komt langs om je adres te controleren. Zorg dat je naam op de bel en de brievenbus staat.

Vraag verblijfskaart aan

Heeft de wijkagent je adres bevestigd en verblijf je langer dan 1 semester in Leuven? Dan mailen we je om een verblijfskaart aan te vragen. Het kan tot 2 maanden duren voor je die uitnodiging krijgt. Daarna maak je een afspraak.

Heb je de nationaliteit van IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland? En verblijf je maximaal 6 maanden in België voor een mobiliteits- of uitwisselingsprogramma? Dan moet je geen verblijfskaart aanvragen.

Hoe afspraak maken?

Dat kan online of telefonisch.

Opgelet:

  • Je mag geen afspraak maken zonder uitnodiging.
  • Vanuit het buitenland kan je alleen bellen om een afspraak te maken.

Online

Maak een afspraak

Bel ons

Wat breng je mee?

  • Nationale paspoort of identiteitskaart
  • Bijlage 8ter
  • € 22 (cash of bankkaart)

Je moet geen pasfoto meebrengen. We maken een foto tijdens je afspraak.

Heb je een vraag?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 21 94

Mail ons

nietbelgen@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.