Renovatiepremie voor handelspanden
Je kan een premie krijgen om je winkelgevel of -pand in een van de handelskernen te renoveren. Zo maken we de winkelstraten in Leuven aantrekkelijker en duurzamer.
Voorwaarden
Pand
Je handelspand is maximaal 700 m².
Locatie
Het handelspand ligt in het kernwinkelgebied of een van de centrumgebieden in Leuven.
Kosten
Welke kosten komen in aanmerking?
- Werken om de gevel te verfraaien of te verbeteren
- Gevelwerken met gevelisolatie
- Inkomdeuren plaatsen
- Veiligheidsglas plaatsen
- Dakgootwerken
- Werken die de uitstraling verhogen zoals sfeerverlichting, ramen en schrijnwerk.
- Inrichtingswerken
- Sanitair of handelspand toegankelijk maken voor personen met een fysieke beperking
OpgeletJe mag deze premie combineren met andere premies (bv. erfgoedpremie), maar de werkelijke kosten mogen niet overschreden worden.
Welke kosten komen niet in aanmerking?
- Aankoop en installatie van roerende goederen die niet onroerend worden door bestemming
- Werken die niet verricht zijn aan het gebouw zelf of gevelwerken die niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg
- Eigen prestaties
- Erelonen en kosten van architecten of veiligheidscoördinatie
- Garagepoorten plaatsen of vervangen
- Kosten voor beveiligingsinstallaties en rolluiken
- Aircosysteem of een luchtgordijn installeren
- Dakwerken
Bedrag
- Minstens € 3.000
- Max. € 10.000
- Max. 60 % van de investering
Wanneer aanvragen?
- Je vraagt de premie aan voor de start van de werken.
- Je kan de premie aanvragen tot en met 30 juni 2025.
Hoe premie aanvragen?
1. Verzamel de documenten
- Bewijs van eigendom of handelshuurovereenkomst
- Indien van toepassing: werken tussen alle betrokken naakte eigenaars, alle houders van zakelijke rechten en de huurder
- Gedetailleerde omschrijving van de werken, bv. via een bestek met een beschrijving van werkwijze, materialen, kleuren of stalen en afbeeldingen van de materialen
- Omgevingsvergunning (als dat nodig is)
- Nauwkeurige prijsraming of offertes van een aannemer of architect
- Genummerde foto’s van de bestaande toestand en een ontwerpplan met aanduiding van de foto’s
2. Vraag premie aan
Dat kan online of op papier.
Online
Op papier
1. Vul het formulier in:
Downloads
Aanvraagformulier Renovatiepremie handel(docx, 3.13 MB)
2. Bezorg ons de documenten en het ingevulde aanvraagformulier:
- In het stadskantoor (bekijk adres en openingsuren)
- Met de post:
Stadskantoor
Dienst economie en handel
Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven
Bekijk op kaart
3. Verwerking aanvraag
- Controle
We kijken na of je aanvraag volledig is en voldoet aan de voorwaarden. - Goedkeuring
Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag goed of af op basis van het advies binnen de 2 maanden. Medewerkers van de stad kunnen extra info opvragen of ter plaatse komen kijken.
Hoe uitbetaling aanvragen?
Na de werken dien je een bewijsdossier in.
- Verzamel documenten voor je bewijsdossier
- Kopie van de facturen van de investeringen.
- Bewijs van betaling
- Keuringsattest (indien vereist)
- Foto’s van na de werken
- Vraag de uitbetaling aan
Dien je bewijsdossier in - Uitbetaling
Als je een goedkeuring krijgt, storten we het geld op je rekening.
Reglement
Downloads
Reglement Renovatie handelspand(pdf, 246.65 kB)
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.