Vacature preventieadviseur

Ben je gepassioneerd door veiligheid en welzijn? Wil je elke dag werken in en aan een veilige en gezonde werkplek? Als preventieadviseur maak je mee het verschil voor onze medewerkers en de stad. Je zorgt dat de welzijnswet correct wordt nageleefd. Je ontwikkelt een inspirerende visie en concrete aanpak voor veiligheid, preventie en bescherming op het werk.

  • Diploma: Secundair onderwijs, bachelor of master
  • Contract: Vaste job, statutair
  • Organisatie: Stad Leuven en OCMW Leuven
  • Solliciteren: Tot en met 10 januari 2025

Jouw belangrijkste taken

  • Je werkt een actief beleid over welzijn en veiligheid voor onze medewerkers uit, dat past bij de doelstellingen van de organisatie. Je zorgt dat dit beleid intern uitgevoerd wordt.
  • Je ontwikkelt een systeem om risico’s te beheersen (risicobeheerssysteem). Daarvoor werk je samen met een externe dienst voor preventie en veiligheid. Je analyseert technische en psychosociale risico's en werkt die uit tot een actieplan.
  • Je voert regelmatig controles uit om te controleren of het veiligheidsbeleid up-to-date en effectief is.
  • Je geeft een goed onderbouwd advies over nieuwe processen en aanbestedingen.
  • Je rapporteert regelmatig aan alle betrokkenen. Je zorgt dat iedereen steeds goed geïnformeerd is.
  • Je volgt lopende dossiers nauwgezet op. Je organiseert vergaderingen voor het Comité voor Preventie en Veiligheid op het Werk.
  • Je lost complexe problemen op, samen met de externe dienst voor preventie en veiligheid op het werk.
  • Je maakt het personeel bewust van het belang van veiligheid en gezondheid op het werk. Je organiseert interne opleidingen over deze thema’s.

Waar ga je werken?

  • Je werkt in het stadskantoor.
  • Je kan 2 dagen per week thuiswerken.

Wat mag jij van ons verwachten?

Samenwerking is onze sterkte. Je komt terecht in een warm team waar je deskundigheid en inzet gewaardeerd worden. Je krijgt de vrijheid om duurzame veranderingen binnen je expertise op te zetten.

Je krijgt een job in balans met je leven, waarin je echt het verschil kan maken voor onze medewerkers.

  • Vaste job
    Je krijgt een vaste statutaire job. Je werkt voltijds.
  • Loon
    Je verdient minstens € 3.788,61 bruto per maand als je voltijds werkt. Voor de loonberekening nemen we jouw ervaring volledig over.
    Bereken je loon
  • Vakantie
    Je krijgt 35 vakantiedagen per jaar als je voltijds werkt.
  • Andere voordelen
    Je krijgt een heleboel extra's, zoals fietsvergoeding en terugbetaling van het openbaar vervoer, eindejaarspremie, vakantiegeld, maaltijdcheques, ecocheques, hospitalisatieverzekering, fietslease, opleidingen …

Welk diploma heb je nodig?

  • Je hebt een masterdiploma. Een gelijkwaardig diploma uit het buitenland kan ook.
    • Heb je alleen een getuigschrift secundair onderwijs of een bachelordiploma? Dan moet je ook slagen voor niveautesten.
  • Je hebt een getuigschrift preventieadviseur niveau 1.
  • Heb je geen getuigschrift preventieadviseur niveau 1 als je start? Dan ben je bereid om het getuigschrift te behalen tijdens je inlooptijd. Je mag de opleiding tijdens de werkuren volgen. Om de opleiding te kunnen volgen, moet je wel voldoen aan een van deze toelatingsvoorwaarden op het moment dat je solliciteert:
    • Je hebt minstens een academisch bachelordiploma en een getuigschrift van de multidisciplinaire basismodule (120 uur).
    • Je hebt minstens een academisch bachelordiploma en een getuigschrift preventieadviseur niveau 2.
    • Je hebt een getuigschrift preventieadviseur niveau 2 en minstens 5 jaar praktische en nuttige ervaring bij een interne en externe preventiedienst.

Welke vaardigheden heb je best?

  • Je bent een onverbeterlijke verbeteraar.
    Je zoekt altijd naar manieren om de werking en het aanbod naar een hoger niveau te brengen. Je denkt proactief en bent sterk in oplossingen zoeken.
  • Je bent georganiseerd en werkt nauwkeurig.
    Procedures schrikken jou niet af. Zo zorg je voor duidelijkheid en een veilige werkplek.
  • Je bent een motivator.
    Je hebt sterke communicatieve vaardigheden waarmee je anderen kan overtuigen, zowel inhoudelijk als door je aanpak.
  • Je bent een bemiddelaar.
    Je kan goed overleggen en onderhandelen met verschillende partijen.

Daarnaast voldoe je aan de algemene voorwaarden waar iedereen bij ons aan moet voldoen.

Interesse in deze job?

Solliciteer online, ten laatste op vrijdag 10 januari 2025.

Wat je moet weten voor je start

  • Je sollicitatie bestaat uit:
    • Vragen over je ervaring en motivatie
      Voeg geen motivatiebrief als bijlage toe: We werken niet met een motivatiebrief, maar stellen vaste vragen. Zo kunnen we kandidaten beter vergelijken.
    • Je cv
    • Foto of scan van je diploma of getuigschrift secundair onderwijs, bachelor- of masterdiploma
  • Werk je sollicitatie binnen 1 uur af. Opslaan en later terugkeren kan niet.
  • Heb je een beperking waardoor je niet kan meedoen met de selectie? Dan kan je een aanpassing vragen.
  • Je krijgt meteen een bevestiging per mail. Geen mail gekregen? Contacteer ons

Solliciteer nu

Hoe kiezen we de geschikte kandidaat?

In elke job gaan we voor de best mogelijke match. Zowel voor jou als voor ons. Je doorloopt deze stappen. Je moet telkens voor een stap slagen om verder te gaan.

  1. Screening van de kandidaten via jobspeeddate
    Alleen als er meer dan 8 kandidaten zijn. We gaan tijdens de jobspeeddate dieper in op jouw motivatie en de match van je profiel met de rol als interne preventieadviseur in de context van een lokaal bestuur. We voorzien een gesprek van ongeveer 15 minuten per kandidaat via Teams op 24 of 27 januari 2025.
  2. Niveautesten
    Alleen als je geen masterdiploma hebt. We peilen naar jouw capaciteiten.
  3. Sollicitatiegesprek
    Voor het gesprek bereid je schriftelijk een opdracht voor. Die licht je mondeling toe voor een jury op maandag 3 februari 2025.
  4. Jobaanbod
    We zetten alle kandidaten die slagen voor het sollicitatiegesprek met opdracht op een lijst. De kandidaat die het beste scoorde, krijgt het jobaanbod.

Ben je geslaagd, maar kreeg je de job niet?
We houden je gegevens bij in een lijst. Als we een gelijkaardige vacature hebben, contacteren we je. Je moet dan niet opnieuw solliciteren.

Stad Leuven streeft naar een inclusieve werkcultuur waar iedereen zich welkom voelt. We selecteren sollicitanten op basis van kwaliteiten en werkmotivatie. We maken geen onderscheid op basis van leeftijd, beperking, geslacht, genderidentiteit- of expressie, seksuele oriëntatie, afkomst, cultuur of levensbeschouwing.

Heb je een vraag?

Vragen over de jobinhoud

Helga Paulissen
Afdelingshoofd personeelsbeheer
Tel. 016 27 24 27
E-mail: helga.paulissen@leuven.be

Andere vragen over deze vacature

Stadskantoor

Dienst personeel - werving en selectie

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Ontvang wekelijks nieuwe vacatures in je mailbox.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.