Metingen en tellingen circulatieplan 2019
In 2016 voerden we in de binnenstad een nieuw circulatieplan in om de stad leefbaar en bereikbaar te houden. Verkeerslussen en een indeling in stadsdelen moeten doorgaand autoverkeer uit de binnenstad houden en verplaatsen naar de ring. Daardoor komt in het centrum meer ruimte voor groen en voor voetgangers en fietsers. Tellingen en metingen tonen aan dat het aantal auto's in de binnenstad afneemt en het aantal fietsers toeneemt.
Verhouding auto's - fietsers in de binnenstad
Het aantal mensen dat door de binnenstad rijdt, is niet opvallend gestegen of gedaald. Wel is de verhouding auto-fietsverkeer omgeslagen.
- Auto's:
- 62% in 2016
- 49% in 2019
- Fietsers:
- 34% in 2016
- 48% in 2019
Evolutie auto's en fietsers 2016 - 2019
Binnenstad
- Fietsers: Toename van 44%
- Auto's: Daling van 19%
Ring
- Fietsers: Toename van 32%
- Auto's: Toename van 1% (een daling van 8% ten opzichte van 2017)
Woonstraten
- Fietsers: Toename van 16%
- Auto's: Daling van 16%
Evolutie busreizigers 2016 - 2019
- Gebruikers bussen De Lijn: Toename van 18%
- Gebruikers parkeerformule 'P+Bus': Toename van 89%
Shop-and-goplaatsen
Met het circulatieplan installeerden we in 2016 shop-and-goplaatsen in de autoluwe zone om snel een boodschap te doen of iets op te halen.
- Aantal plaatsen: 112
- Gemiddelde parkeerduur: 23 minuten
- Bezettingsgraad: 60%
Over de metingen
- Wanneer: Tussen 1 en 26 mei 2019
- Waar: Op ongeveer 60 plaatsen in de binnenstad en op de ring
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.