Meerjarenplan: organisatie, personeel en dienstverlening
Door een warme en performante organisatie zorgen we voor kwaliteitsvolle dienstverlening en krachtig beleid.
Wat willen we bereiken?
Geëngageerd en deskundig personeel is een absolute voorwaarde om samen met het bestuur de vele plannen te realiseren. We willen een aantrekkelijke en baanbrekende werkgever blijven. We houden het huidige personeelsbestand.
Leuven wil een vlotte, kwaliteitsvolle dienstverlening blijven bieden aan alle Leuvenaars en gebruikers van de stad. We blijven werken aan slimme digitalisering, samen met een persoonlijke, fysieke dienstverlening. We werken zo efficiënt, doeltreffend en transparant mogelijk.
Hoe pakken we dat aan?
Kwaliteitsvolle dienstverlening
- We investeren om een wendbare, toegankelijke en toekomstgerichte organisatie te zijn.
- We zetten in op digitalisering en datagedreven besluitvoering.
- We investeren in een robuust en veilig IT-systeem.
- We blijven inzetten op fysieke dienstverlening.
Personeel
- We behouden ons personeelsbestand. We ontslaan niemand om te besparen.
- We vullen jobs die door pensioenen of vertrek vrijkomen slim in. Zo zetten we personeel telkens daar in waar het nodig is.
- We stellen nieuwe medewerkers alleen nog contractueel aan. Zo blijven we een financieel duurzame werkgever op lange termijn.
Werkplekken en gebouwen
- We centraliseren stadsdiensten, bv. door het stadskantoor uit te breiden (tegen 2027) en technische diensten te verzamelen op de Fluviussite aan de Vaart (tegen 2032).
- We blijven onze eigen gebouwen goed onderhouden.
- We verduurzamen onze gebouwen doorlopend. Soms door een grondige renovatie, meestal door technieken te vernieuwen.
- Gebouwen die we niet meer gebruiken, verkopen we. Daardoor besparen we ook op onderhoud, huur en verplaatsingen.
Cijfers over overheid en dienstverlening
Bekijk de cijfers over overheid en dienstverlening in Leuven
Heb je een vraag?
Contacteer ons. We helpen je graag verder.