Verblijf van meer dan 3 maanden: inschrijving EU/EER-burger
Dit is jouw situatie:
- Je hebt de nationaliteit van een EU-land, IJsland, Liechtenstein, Noorwegen of Zwitserland.
- Je verblijft voor meer dan 3 maanden in België.
- Je woont op een vast adres in Leuven.
Is dit niet jouw situatie?
Dan verloopt je inschrijving anders.
Kijk na hoe jij moet inschrijven
Stap 1: Verzamel de documenten
Stap 2: Schrijf je in
Dat kan online of in het stadskantoor.
Schrijf online in
Wie doet de aanvraag?
- Je moet de aanvraag zelf doen.
- Je mag de aanvraag ook doen voor je minderjarige kind of voor een gezinslid dat bij jou in ‘gezinshereniging’ komt wonen.
Wat je moet weten voor je start
- Kom je met je gezin? Vul het formulier voor elk gezinslid apart in.
- Voeg de documenten in kleur toe.
- Voeg de documenten bij voorkeur in pdf toe (niet voor foto’s).
- Maak van de documenten die uit meerdere bladzijden bestaan of die samen horen 1 bestand.
Bv.:- Meerdere loonfiches als 1 bewijs van financiële middelen
- Originele huwelijksakte met bijbehorende vertaling en legalisatie als 1 bewijs van de verwantschap
- Een document mag niet groter dan 10 MB zijn.
- Is een van je documenten digitaal getekend?
- Bv. een huwelijksakte met vertaling of legalisatie, of een arbeidscontract.
- Voeg het originele digitale document toe, geen foto. We moeten de digitale handtekening kunnen verifiëren.
- De documenten die je door de Belgische ambassade liet legaliseren, vind je bij LegalWeb.
Schrijf in het stadskantoor in
Maak een afspraak. Dat kan online of telefonisch.
Wil je meerdere personen inschrijven? Ze moeten allemaal meekomen. Duid daarom online het juiste aantal personen aan voor de afspraak, of vermeld dit wanneer je belt.
Online
Vanuit het buitenland kan je alleen bellen om een afspraak te maken.
Bel ons
Leuven Info
Wat breng je mee?
Breng de originele documenten mee op papier, niet digitaal.
Wat gebeurt er tijdens je afspraak?
Je krijgt een bewijs van je inschrijving mee: een ‘bijlage 19’ en eventueel een ‘bijlage 8ter’.
Stap 3: Haal bewijs van inschrijving af (alleen bij online aanvraag)
Schreef je online in? Dan nodigen we je per mail uit om een bewijs van je inschrijving af te halen in het stadskantoor (‘bijlage 19’ en eventueel ‘bijlage 8ter’). Maak daarvoor een afspraak, meteen nadat je de mail krijgt.
Schreef je in het stadskantoor in? Dan kreeg je dit bewijs al tijdens je afspraak voor de inschrijving.
Wat breng je mee?
- Nationale paspoort of identiteitskaart
- Uitnodiging van de stad
- Documenten die vermeld worden in je uitnodiging.
Hoe afspraak maken?
Maak afspraak online
Vanuit het buitenland kan je alleen bellen om een afspraak te maken.
Bel om afspraak te maken
Leuven Info
Stap 4: We controleren je adres
Een wijkagent controleert ter plaatse of je op je vaste adres woont.
Stap 5: Je krijgt een beslissing over je aanvraag
Wie de beslissing neemt, hangt af van je aanvraag. Soms is dat de stad, in andere gevallen is dat de dienst vreemdelingenzaken van de federale overheid.
Is je aanvraag goedgekeurd? Dan heb je recht op een elektronische verblijfskaart.
Meer info
Heb je een vraag?
Contacteer ons. We helpen je graag verder.