Verblijf van meer dan 3 maanden: inschrijving als burger van de EU, EER of Zwitserland
Dit is jouw situatie:
- Je hebt de nationaliteit van een EU-land, Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
- Je verblijft voor meer dan 3 maanden in België.
- Je woont op een vast adres in Leuven.
Schrijf je zo snel mogelijk in bij de stad. Dat kan online of in het stadskantoor.
Is dit niet jouw situatie?
Dan verloopt je inschrijving anders.
Kijk na hoe jij moet inschrijven
Online inschrijven
Stap 1: Verzamel de documenten
Stap 2: Schrijf je in
Wie doet de aanvraag?
- Je moet de aanvraag zelf doen.
- Je mag de aanvraag ook doen voor je minderjarige kind of voor een gezinslid dat bij jou in ‘gezinshereniging’ komt wonen.
Wat je moet weten voor je start
- Kom je met je gezin? Vul het formulier voor elk gezinslid apart in.
- Voeg de documenten in kleur toe.
- Voeg de documenten bij voorkeur in pdf toe (niet voor foto’s).
- Maak van de documenten die uit meerdere bladzijden bestaan of die samen horen 1 bestand.
Bv.:- Meerdere loonfiches als 1 bewijs van financiële middelen
- Originele huwelijksakte met bijbehorende vertaling en legalisatie als 1 bewijs van de relatie
- Een document mag niet groter dan 10 MB zijn.
- Is een van je documenten digitaal getekend?
- Bv. een huwelijksakte met vertaling of legalisatie, of een arbeidscontract.
- Voeg het originele digitale document toe, geen foto. We moeten de digitale handtekening kunnen verifiëren.
- De documenten die je door de Belgische ambassade liet legaliseren, vind je bij LegalWeb.
Stap 3: We verwerken je aanvraag
We verwerken je aanvraag.
Stap 4: Haal bewijs van inschrijving af
We nodigen je per mail uit om een bewijs van je inschrijving af te halen in het stadskantoor (‘bijlage 19’ en eventueel ‘bijlage 8ter’). Je maakt daarvoor een afspraak.
Wat breng je mee?
- Nationale paspoort of identiteitskaart
- Uitnodiging van de stad
- Documenten die vermeld worden in je uitnodiging.
Hoe afspraak maken?
Vanuit het buitenland kan je alleen telefonisch een afspraak maken.
Stap 5: We controleren je adres
Een wijkagent controleert ter plaatse of je op je vaste adres woont.
Stap 6: Je krijgt een beslissing over je aanvraag
Wie de beslissing neemt, hangt af van je aanvraag. Soms is dat de stad, in andere gevallen is dat de dienst vreemdelingenzaken van de federale overheid.
Is je aanvraag goedgekeurd? Dan heb je recht op een elektronische verblijfskaart.
In het stadskantoor inschrijven
Stap 1: Verzamel de documenten
Stap 2: Maak een afspraak in het stadskantoor
Maak afspraak online
- Vanuit het buitenland kan je alleen bellen om een afspraak te maken.
- Wil je meerdere personen inschrijven? Duid bij je afspraak het aantal personen aan. Ze moeten allemaal meekomen.
Bel om afspraak te maken
Wil je meerdere personen inschrijven? Vraag een afspraak voor het juiste aantal personen. Ze moeten allemaal meekomen.
Leuven Info
Wat breng je mee?
Breng de originele documenten mee op papier.
Wat gebeurt er tijdens je afspraak?
Je krijgt een bewijs van je inschrijving mee: een ‘bijlage 19’ en eventueel een ‘bijlage 8ter’.
Stap 3: We controleren je adres
Een wijkagent controleert ter plaatse of je op je vaste adres woont.
Stap 4: Je krijgt een beslissing
Wie de beslissing neemt, hangt af van je aanvraag. Soms is dat de stad, in andere gevallen is dat de dienst vreemdelingenzaken van de federale overheid.
Is je aanvraag goedgekeurd? Dan heb je recht op een elektronische verblijfskaart.
Meer info
Heb je een vraag?
Contacteer ons. We helpen je graag verder.