Verblijf in België van meer dan 3 maanden: inschrijving EU/EER
Kom je naar België voor langer dan 3 maanden? Dan moet je je zo snel mogelijk inschrijven in de registers van de stad. Je dient je aanvraag in per e-mail of in het stadskantoor. Opgelet: je kan alleen een aanvraag indienen als je al op je vaste adres in Leuven woont.
Je hebt 3 maanden de tijd om je dossier te vervolledigen. Na een woonstcontrole door de wijkagent, en op voorwaarde dat je aanvraag volledig is en goedgekeurd is door de bevoegde instantie, heb je recht op een verblijfsvergunning.
Kom je naar België om te studeren aan een Belgische universiteit of hogeschool? Dan volg je een andere procedure.
Aanvraag per mail
- Mail naar: nietbelgen@leuven.be
- Onderwerpregel: ‘verblijfsaanvraag’ + familienaam + voornaam (zoals vermeld op jouw nationale identiteitskaart of paspoort) + eventuele rijksregisternummer
- Bijlagen (in pdf, 1 scan per document, in kleur):
- Nationale identiteitskaart (voor- en achterkant) of nationale paspoort (pagina met jouw persoonsgegevens en foto).
- Documenten die relevant zijn voor de aanvraag, afhankelijk van je immigratiestatuut (bv. arbeidscontract, bewijs van inkomsten, geboorteakte, huwelijksakte ...). We aanvaarden alleen documenten die opgesteld zijn in of vertaald zijn naar het Nederlands, Frans, Duits of Engels.
Opgelet: Voor sommige officiële documenten die in het buitenland zijn opgesteld (bv. akten, documenten van de lokale overheid ...) heb je ook nog een legalisatie nodig en een Nederlandse, Franse, Duitse of Engelse vertaling door een beëdigd vertaler. Je mag ook een meertalige EU geboorte- of huwelijksakte voorleggen. - Huurcontract (indien beschikbaar)
- 1 pasfoto maximaal 6 maanden oud. Let op de eisen.
In het stadskantoor staat een fotocabine .
- Vermeld in de mail:
- Familienaam, voorna(a)m(en)
(zoals vermeld op jouw nationale identiteitskaart of jouw nationale paspoort) - Geboortedatum en geboorteplaats
- Nationaliteit
- Volledige adres in Leuven (ook busnummer)
Opgelet: Je moet hier al wonen. - Reden aanvraag
- Belgisch telefoonnummer
Heb je geen Belgisch telefoonnummer? Geef dan het Belgische telefoonnummer van een contactpersoon, met vermelding van de naam. - Datum van aankomst in België
- Familienaam, voorna(a)m(en)
Wat gebeurt er na je aanvraag per e-mail?
Je krijgt per e-mail een uitnodiging om naar het stadskantoor te komen om een bevestiging van je inschrijving af te halen (‘bijlage 19’ en eventueel ‘bijlage 8ter’). Je maakt daarvoor een afspraak.
Wat breng je mee?
- Nationale paspoort of identiteitskaart
- Uitnodiging van de stad
- De documenten die vermeld worden in je uitnodiging.
Aanvraag in het stadskantoor
Je komt naar het stadskantoor op afspraak. Je krijgt onmiddellijk een bevestiging van je aanvraag (een ‘bijlage 19’ en eventueel ook een ‘bijlage 8ter’).
Wat breng je mee?
- Nationale identiteitskaart of paspoort
- Documenten die relevant zijn voor de aanvraag, afhankelijk van je immigratiestatuut (bv. arbeidscontract, bewijs van inkomsten, geboorteakte, huwelijksakte ...). We aanvaarden alleen documenten die opgesteld zijn in of vertaald zijn naar het Nederlands, Frans, Duits of Engels.
Opgelet: voor sommige officiële documenten die in het buitenland zijn opgesteld (bv. akten, documenten van de lokale overheid ...) heb je ook nog een legalisatie nodig en een Nederlandse, Franse, Duitse of Engelse vertaling door een beëdigd vertaler. Je mag ook een meertalige EU geboorte- of huwelijksakte voorleggen. - Huurcontract (als je dat hebt)
- 1 pasfoto van maximaal 6 maanden oud. Let op de eisen.
In het stadskantoor staat een fotocabine.