Hub on the Road Leuven

Van 21 tot 23 juni 2022 is de LIFE Participation Hub afgereisd naar Leuven.

Eén-op-één interviews

Gedurende twee dagen interviewde de Hub zeven mensen: een tuin ranger, een project deskundige op het gebied van duurzaam onderwijs, een architect, academici op het gebied van duurzaamheid en biowetenschappen, en ambtenaren op het gebied van duurzaamheid, landschapsarchitectuur en natuur-gebaseerde oplossingen.

Het doel was om met actoren buiten de groep projectpartners te spreken om ideeën over natuur-gebaseerde oplossingen en noden van gemeenschappen uit te wisselen en te verkennen. We gebruikten deze sessies ook om het Replicatie Model uit te testen.

Bijeenkomst

Op de derde dag organiseerden we een informele bijeenkomst in HAL 5. 12 mensen kwamen langs waaronder tuin rangers, ambtenaren in participatie, vrijwilligers in klimaatactie, medewerkers van reparatiecafés en therapeutische tuinontwerpers.

Doorheen de verschillende interviews alsook in de gesprekken op de bijeenkomst werd een waaier aan onderwerpen besproken, waaronder:

  • Relaties die de basis vormen voor actie, bijvoorbeeld: mond-tot-mondreclame zorgt voor enthousiasme voor projecten.
  • De behoefte aan goede initiatiefnemers en leiders, en open, toegankelijke netwerken.
  • Het vinden van individuen, of kleine groepen die enthousiast zijn, en hen helpen te groeien.
  • Fysieke locaties maken het makkelijker om nieuwe vrijwilligers aan te trekken.
  • Het maken van een kind- en gezinsvriendelijke ruimte voor meer diversiteit op basis van leeftijd.
  • Leren over de noden van de doelgroep bij het opstarten van een nieuw initiatief.
  • De stad moet 'ondersteunen en de ruimte laten'; de wens voor meer zelfbeschikking en eigenaarschap in buurten.
  • Gratis of goedkope middelen van de stad voor initiatieven om te gebruiken, zoals gereedschap, graafmachines.
  • De behoefte aan een sterkere band tussen de stad en de burgers, aan betere ondersteuning en coördinatie, en begeleiding bij complexe procedures om de lasten te verminderen.
  • De noodzaak om meer te doen voor achtergestelde groepen, zoals mensen in armoede, ouderen en mensen die problemen ervaren omwille van een taalbarrière.
  • Bij de communicatie over klimaatmaatregelen, zaken behandelen in een herkenbare, op behoeften gebaseerd manier, bijvoorbeeld "verlaag uw energierekening" in plaats van "verminder uw koolstofuitstoot".
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.