Datagestuurde winkelgebieden

Met dit project verzamelden we relevante data voor handelaars en horecaondernemers. De data helpt om nog beter in te spelen op de noden van bezoekers.

Wat hebben we gedaan?

We vroegen aan handelaars en horecaondernemers uit Mechelen, Antwerpen, Roeselare en Leuven welke informatie nodig is om goede beslissingen te nemen over het management van hun zaak. Onder andere data over de drukte in de stad, bestedingscijfers, weergegevens en evenementen in de stad kunnen hen ondersteunen.

Afhankelijk van de data hebben we bestaande datastromen aangekocht of zelf verzameld bv. op evenementen in de stad. Deze data werd gevisualiseerd in een prototype van een dashboard. Een aantal handelaars en horecaondernemers mochten gedurende enkele maanden dit prototype uittesten en feedback geven. Met deze feedback en extra data (bv. mobiliteitsdata), werken we verder aan een gebruiksvriendelijk dashboard in het vervolgproject Sustainable insights for cities & retailers (SINCR).

Waarom doen we dit?

Data kan je omzetten in informatie. En met die kennis kan je bijdragen aan gezonde ondernemingen in een gezond winkelgebied. Bij stad Leuven werken we al aan een datacultuur om betere beslissingen te nemen. Via dit project willen we handelaars helpen om ook meer beslissingen te nemen op basis van data die hun onderneming ten goede komen.

Het project liep gelijktijdig in Mechelen, Antwerpen, Roeselare en Leuven. Het totale budget was bijna € 970.000. De deelnemende steden investeerden samen 20% daarvan.
Het Vlaams Agentschap Innovatie en Ondernemen (VLAIO) en het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) investeerden elk 40% van het budget.
Ook Hogeschool Thomas More was betrokken. De hogeschool coachte onder andere de handelaars om het dashboard te gebruiken, met het oog op een zo groot mogelijk effect.

Timing

Dit project liep van januari 2021 tot maart 2023.

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.