Datagedreven onderhoud van de weginfrastructuur
Leuven gebruikt spitstechnologie om de staat van het wegdek in te schatten. Die data gebruiken we samen met data over de rioleringen om het onderhoud van het wegdek efficiënt in te plannen.
Hoe werkt het?
Jaarlijks scannen we al onze wegen in de deelgemeenten met spitstechnologie (solid state lidar en modellering). Zo krijgen we een gedetailleerd beeld van de staat van de weg via pointcloud (verzameling datapunten in 3D), een visualisatie en foto’s.
Op basis van die data wordt onmiddellijk de International Roughness Index (IRI) berekend, een internationale standaard om de ruwheid van het wegdek te meten.
Aan deze data worden ook coördinaten toegevoegd voor we ze importeren in ons geografisch informatiesysteem (GIS), waar we gelijkaardige data hebben over onze rioleringen (foto, video). In het GIS voegen we die datalagen samen.
Wat doen we met het resultaat?
Door op een innovatieve manier data te verzamelen over de staat van het wegdek én deze te combineren met data over de rioleringen kunnen we het wegonderhoud efficiënter inplannen.
Timing
Jaarlijks scannen we alle wegen in de deelgemeenten.
De wegen in het centrum scannen we niet, omdat we daar een goed zicht op de staat van de wegen hebben.
Meer weten?
Contacteer ons, we vertellen jou graag meer over dit project.