Conformiteitsattest voor woningen
Wie een woning verhuurt, moet zorgen dat die volledig in orde is en voldoet aan bepaalde normen.
Het conformiteitsattest is een officieel document waarmee je kan aantonen dat je huurwoning niet ongeschikt of onbewoonbaar is en voldoet aan de kwaliteitsnormen op het vlak van veiligheid, gezondheid, woonkwaliteit en aantal toegelaten bewoners. Het attest is niet verplicht.
Wie kan een conformiteitsattest aanvragen?
- Eigenaar van de huurwoning
- Vertegenwoordiger van meerdere eigenaars, bijvoorbeeld een syndicus
Welke documenten heb je nodig voor de aanvraag?
- Schets van het gebouw:
- Duid de woningen en kamers aan (bv. zolder, traphal ...)
- Beschrijf de functies van de kamers (bv. badkamer, slaapkamer, leefruimte, keuken)
- Recent positief keuringsattest van elektrische installatie
- Recent positief keuringsattest van gasinstallatie
- Als het gebouw uit meerdere woningen bestaat: recent positief brandweerverslag
- Als je mede-eigenaar bent: gegevens van andere eigenaars en verdeling
Hoe aanvragen?
Dat kan online of op papier.
Online
Op papier
Vul het aanvraagformulier in en maak een afspraak.
Downloads
Aanvraagformulier conformiteitsattest(pdf, 116.94 kB)
Wat gebeurt er na je aanvraag?
- Onderzoek
We doen een onderzoek ter plaatse. - Beslissing
De burgemeester oordeelt binnen 60 dagen over het verslag van het onderzoek.
Prijs
- Als je het attest aanvraagt om een besluit ongeschikt- en onbewoonbaarheid op te heffen
Bedragen voor 2024:- € 125 voor een zelfstandige woning
- € 25 voor een (studenten)kamer
- Als je het attest vrijwillig aanvraagt als verhuurder
Gratis - Als je het attest krijgt op initiatief van de burgemeester
Gratis
Hoelang is het attest geldig?
Als de situatie niet verandert, zijn conformiteitsattesten 10 jaar geldig. Ook als de woning ondertussen van eigenaar verandert.
Het attest vervalt als:
- Aan de woning grondige renovatiewerken worden gedaan
- De woning ongeschikt of onbewoonbaar verklaard wordt
- De wooninspectie een proces-verbaal voor de woning opmaakt