Burchtstraat: nieuwe verkeerssituatie en toegangsvergunning

Vanaf 1 februari 2021 krijgt de Burchtstraat een 'knip'. Daarmee pakken we het sluipverkeer in de woonstraten in de buurt aan. Alleen bewoners en enkele specifieke doelgroepen kunnen een toegangsvergunning aanvragen om erdoor te rijden. 

Wat verandert er?

'Knip'

Er komt voor altijd een 'knip' ter hoogte van het kruispunt Mechelsestraat - Riddersstraat - Burchtstraat. Er komt een verkeersbord dat verkeer in beide richtingen verbiedt om verder te rijden. Dat geldt niet voor:

  • Fietsen
  • Bromfietsen
  • Speedpedelecs
  • Voertuigen van personen met een toegangsvergunning

Gevolgen voor het verkeer

  • Je kan van de Burchtstraat niet meer doorrijden richting Keizersberg of Mechelsestraat.
  • Als je van de Keizersberg komt, kan je alleen nog richting Mechelsestraat rijden.
  • Als je uit de Riddersstraat komt, kan je enkel nog naar de Mechelsestraat of naar boven richting Keizersberg.

Je kan het centrum bereiken via de ring. Parking Vaartkom blijft bereikbaar langs Kolonel Begaultlaan en langs het Joanna Maria Artoisplein.

Camera

Aan de 'knip' komt een 'slimme' camera met nummerplaatherkenning die inbreuken vaststelt.

Vanaf wanneer?

1 februari 2021

Wie krijgt een toegangsvergunning om door de 'knip' te rijden?

Bewoners

De stad wil met deze aanpassing alleen sluipverkeer aanpakken. Voor bewoners moet de buurt vlot bereikbaar blijven. Daarom kunnen buurtbewoners een toegangsvergunning aanvragen waarmee je door de 'knip' kan rijden.

Welke straten kunnen toegangsvergunning aanvragen?

Doelgroepen

Ook enkele doelgroepen kunnen een toegangsvergunning aanvragen:

  • Voertuigen van personen met een garage of private parkeerplaats in een van de zones voor bewoners
  • Voertuigen voor toezicht, controle en onderhoud
  • Voertuigen die afval ophalen
  • Prioritaire voertuigen (hun opdracht rechtvaardigt dit)
  • Gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en schoolvoertuigen
  • Voertuigen van erkende organisaties die aangepast vervoer aanbieden
  • Voertuigen van zorgverleners

Hoeveel vergunningen kan je aanvragen?

  • Maximaal 2 per adres
  • Eventueel meer als je meer dan 2 private garages of parkeerplaatsen in de straat hebt.

Prijs

Gratis

Hoe aanvragen?

Vraag toegangsvergunning aan

Duid 1 februari 2021 als begindatum aan
Omdat de verkeerssituatie pas geldt vanaf 1 februari 2021, duid je als begindatum van je vergunning 1 februari 2021 aan.
Liever niet online aanvragen?
Contacteer het loket toegangsvergunning.

Wat gebeurt er met mijn aanvraag?

  • Na 3 werkdagen krijg je bericht of je toegangsvergunning is goedgekeurd of afgekeurd.
  • Je krijgt geen papieren vergunning. Je nummerplaat komt in een databank terecht. Camera's aan de verbodsborden registreren alle kentekens. Is je nummerplaat niet geregistreerd, dan riskeer je een boete van € 58.

Hoelang is de vergunning geldig?

2 jaar, behalve voor enkele tijdelijke vergunningen.

Wanneer aanvragen?

Minstens 3 werkdagen op voorhand.

Uitzondering: achteraf aanvragen
In uitzonderlijke gevallen kan je je aanvraag ook achteraf doen (tot 2 werkdagen in het verleden). Dan moet je bewijzen dat het om een noodgeval ging, of dat je de aanvraag niet vroeger kon doen.

Reglement

Meer info en de volledige lijst met uitzonderingen en voorwaarden vind je in het reglement:

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.