Belasting op leegstaande handelspanden

Staat je handelsruimte of bedrijfsgebouw meer dan 1 jaar leeg? Dan krijg je een verwittiging van de stad. Als je de leegstand niet kan weerleggen binnen 30 dagen, betaal je een belasting.

Hoe gaan we te werk?

  1. Als we vaststellen dat de ruimte leegstaat, krijg je een brief met de melding dat we dit hebben opgemerkt.
  2. Na 1 jaar krijg je een 'akte van vermoeden van leegstand'.
  3. Niet akkoord? Je krijgt 30 dagen tijd om dat te weerleggen.
  4. Doe je dat niet, dan wordt het pand ingeschreven in het leegstandsregister en betaal je leegstandsbelasting.

Betwisting opname leegstandsregister

Kreeg je een aangetekende brief waar instaat dat jouw pand wordt opgenomen op de lijst van leegstaande handelspanden ('akte van vermoeden van leegstand'), maar klopt dit niet? Als houder van het zakelijk recht van het gebouw kan je de opname betwisten.

Hoe betwisting indienen?

  • Dat kan tot 30 dagen nadat je de 'akte van vermoeden van leegstand' kreeg.
  • Voeg bewijsstukken toe.
    • Opgelet: een huurcontract is niet voldoende. Er moet ter plaatse een activiteit zijn in de zaak.
    • Het gebouw moet gebruikt worden voor een activiteit die overeenkomt met de functie.
  • Je kan de betwisting online of met de post indienen.

Online

Dien betwisting in

Met de post
Stuur je betwisting met bewijsstukken aangetekend naar:

Stad Leuven
Stadskantoor

Dienst economie en handel

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven
Bekijk op kaart

Bedrag

  • Basisbedrag 2023
    • € 4.716 euro voor een gebouw met een vloeroppervlakte kleiner dan of gelijk aan 200 m².
    • € 7.075 euro voor een gebouw met een vloeroppervlakte groter dan 200m² en kleiner dan of gelijk aan 400 m².
    • € 9.434 voor een gebouw met een vloeroppervlakte groter dan 400 m².
  • Vanaf het tweede jaar vermenigvuldigt het basisbedrag met het aantal jaren leegstand (met maximaal 5).

Voorbeeld

De eigenaar van een winkel die leegstaat sinds 2022 betaalt:

  • in 2023: € 4.716 (x1)
  • in 2024: € 9.432 (x2)
  • in 2025: € 14.146 (x3)
  • in 2026: € 18.864 (x4)
  • in 2027: € 23.580 (x5)
  • in 2028: € 23.580 (x5)

Hoe betalen?

Je krijgt een aanslagbiljet van de stad met de post.

Is de belasting niet terecht?

Stuur een aangetekende zending of mail (volgens de richtlijnen vermeld op het aanslagbiljet) naar:

Stadskantoor

Dienst financiën - bezwaar belastingen

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven
Bekijk op kaart

Tijdelijke vrijstelling aanvragen

Voorwaarden

Je kan tijdelijk een vrijstelling aanvragen als je voldoet aan een van deze voorwaarden:

  • Je bent net de nieuwe eigenaar van het pand.
  • Het pand wordt onteigend.
  • Het pand is getroffen door een ramp.
  • Er loopt een gerechtelijke procedure waardoor het pand niet verhuurbaar is.
  • De bodem rond het pand is verontreinigd.
  • Je hebt renovatieplannen.
  • Je meldt je pand aan als popstartpand.
OpgeletVrijstelling is geen schrapping uit het leegstandsregister. Na de vrijstelling moet je de belasting weer betalen. Het tarief loopt dan gewoon door alsof er geen vrijstelling is geweest.

Hoe aanvragen?

Doe je aanvraag binnen de 2 maanden na de bevestiging van de opname in het leegstandsregister.

Vraag vrijstelling aan

Schrapping aanvragen

  • Kan je aantonen dat een pand opnieuw in gebruik is? Dan kan je een schrapping uit het leegstandsregister aanvragen.
  • We controleren ter plaatse of er activiteit is in de zaak en het huurcontract. Na 6 maanden invulling wordt het pand geschrapt uit het leegstandsregister.

Vraag schrapping aan

Verkoop melden

Verandert je leegstaand pand van eigenaar? Dan moet je ons dat melden binnen 2 maanden nadat de akte verlopen is. Zo niet blijf je de belastingplichtige.

Reglementen

Heb je een vraag?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 23 70

Mail ons

economie@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.

Stuur een bericht

Vul contactformulier in
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.