Belasting op leegstaande handelspanden
Staat je handelsruimte of bedrijfsgebouw meer dan 1 jaar leeg? Dan krijg je een verwittiging van de stad. Als je de leegstand niet kan weerleggen binnen 30 dagen, betaal je een belasting.
Hoe gaan we te werk?
- Als we vaststellen dat de ruimte leegstaat, krijg je een brief met de melding dat we dit hebben opgemerkt.
- Na 1 jaar krijg je een 'akte van vermoeden van leegstand'.
- Niet akkoord? Je krijgt 30 dagen tijd om dat te weerleggen.
- Doe je dat niet, dan wordt het pand ingeschreven in het leegstandsregister en betaal je leegstandsbelasting.
Betwisting opname leegstandsregister
Kreeg je een aangetekende brief waar instaat dat jouw pand wordt opgenomen op de lijst van leegstaande handelspanden ('akte van vermoeden van leegstand'), maar klopt dit niet? Als houder van het zakelijk recht van het gebouw kan je de opname betwisten.
Hoe betwisting indienen?
- Dat kan tot 30 dagen nadat je de 'akte van vermoeden van leegstand' kreeg.
- Voeg bewijsstukken toe.
- Opgelet: een huurcontract is niet voldoende. Er moet ter plaatse een activiteit zijn in de zaak.
- Het gebouw moet gebruikt worden voor een activiteit die overeenkomt met de functie.
- Je kan de betwisting online of met de post indienen.
Online
Met de post
Stuur je betwisting met bewijsstukken aangetekend naar:
Dienst economie en handel
Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven
Bekijk op kaart
Bedrag
- Basisbedrag 2023
- € 4.716 euro voor een gebouw met een vloeroppervlakte kleiner dan of gelijk aan 200 m².
- € 7.075 euro voor een gebouw met een vloeroppervlakte groter dan 200m² en kleiner dan of gelijk aan 400 m².
- € 9.434 voor een gebouw met een vloeroppervlakte groter dan 400 m².
- Vanaf het tweede jaar vermenigvuldigt het basisbedrag met het aantal jaren leegstand (met maximaal 5).
Voorbeeld
De eigenaar van een winkel die leegstaat sinds 2022 betaalt:
- in 2023: € 4.716 (x1)
- in 2024: € 9.432 (x2)
- in 2025: € 14.146 (x3)
- in 2026: € 18.864 (x4)
- in 2027: € 23.580 (x5)
- in 2028: € 23.580 (x5)
Hoe betalen?
Je krijgt een aanslagbiljet van de stad met de post.
Is de belasting niet terecht?
Stuur een aangetekende zending of mail (volgens de richtlijnen vermeld op het aanslagbiljet) naar:
Dienst financiën - bezwaar belastingen
Tijdelijke vrijstelling aanvragen
Voorwaarden
Je kan tijdelijk een vrijstelling aanvragen als je voldoet aan een van deze voorwaarden:
- Je bent net de nieuwe eigenaar van het pand.
- Het pand wordt onteigend.
- Het pand is getroffen door een ramp.
- Er loopt een gerechtelijke procedure waardoor het pand niet verhuurbaar is.
- De bodem rond het pand is verontreinigd.
- Je hebt renovatieplannen.
- Je meldt je pand aan als popstartpand.
Hoe aanvragen?
Doe je aanvraag binnen de 2 maanden na de bevestiging van de opname in het leegstandsregister.
Schrapping aanvragen
- Kan je aantonen dat een pand opnieuw in gebruik is? Dan kan je een schrapping uit het leegstandsregister aanvragen.
- We controleren ter plaatse of er activiteit is in de zaak en het huurcontract. Na 6 maanden invulling wordt het pand geschrapt uit het leegstandsregister.
Verkoop melden
Verandert je leegstaand pand van eigenaar? Dan moet je ons dat melden binnen 2 maanden nadat de akte verlopen is. Zo niet blijf je de belastingplichtige.
Popstart
Reglementen
Heb je een vraag?
Contacteer ons. We helpen je graag verder.