Belasting op leegstaande handelspanden
Staat je handels- of bedrijfsruimte meer dan 1 jaar leeg? Dan krijg je een verwittiging van de stad. Als je de leegstand niet kan weerleggen binnen 30 dagen, nemen we het op in het leegstandsregister. Vanaf dan betaal je een belasting.
Hoe gaan we te werk?
- Als we vaststellen dat jouw ruimte leegstaat, krijg je een brief met de melding dat we dit hebben opgemerkt.
- Na 1 jaar krijg je een aangetekende brief. Die heet een 'akte van vermoeden van leegstand'. Daarin staat dat we vermoeden dat jouw ruimte leegstaat.
- Je hebt 30 dagen tijd om de leegstand te betwisten.
- Doe je dat niet? Dan nemen we de ruimte op in het leegstandsregister en betaal je een belasting.
Staat de ruimte niet leeg?
Je kan de opname van de ruimte in het leegstandsregister betwisten.
Tot wanneer kan dat?
Je hebt 30 dagen tijd vanaf de datum waarop je de 'akte van vermoeden van leegstand' kreeg.
Hoe dien je een betwisting in?
- Voeg bewijsstukken toe waaruit blijkt dat de ruimte opnieuw gebruikt wordt.
- Opgelet: een huurcontract is niet voldoende. Er moet ter plaatse een activiteit zijn in de zaak.
- Het gebouw moet gebruikt worden voor een activiteit die overeenkomt met de functie.
- Dien je betwisting online in of stuur het met de post op.
Online
Met de post
Stuur je betwisting met bewijsstukken aangetekend naar:
Dienst economie en handel
Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven
Bekijk op kaart
Bedrag
Voor 2023
- € 4.716 euro voor een gebouw met een vloeroppervlakte kleiner dan of gelijk aan 200 m².
- € 7.075 euro voor een gebouw met een vloeroppervlakte groter dan 200m² en kleiner dan of gelijk aan 400 m².
- € 9.434 voor een gebouw met een vloeroppervlakte groter dan 400 m².
Verhoging vanaf het 2de jaar
Vanaf het tweede jaar vermenigvuldigt het basisbedrag met het aantal jaren leegstand (met maximaal 5).
Voorbeeld
De eigenaar van een winkel die leegstaat sinds 2022 betaalt:
- in 2023: € 4.716 (x1)
- in 2024: € 9.432 (x2)
- in 2025: € 14.146 (x3)
- in 2026: € 18.864 (x4)
- in 2027: € 23.580 (x5)
- in 2028: € 23.580 (x5)
Hoe betaal je?
- Je krijgt een brief met het bedrag en hoe je moet betalen (aanslagbiljet).
- Volg de instructies in de brief.
- Betaal binnen 2 maanden na de datum op de brief.
Tijdelijke vrijstelling aanvragen
Als je aan een van de voorwaarden voldoet, kan je een tijdelijke vrijstelling aanvragen. Je moet de belasting dan tijdelijk niet betalen.
Voorwaarden
- Je bent net de nieuwe eigenaar van het pand.
- Het pand wordt onteigend.
- Het pand is getroffen door een ramp.
- Er loopt een gerechtelijke procedure waardoor het pand niet verhuurbaar is.
- De bodem rond het pand is verontreinigd.
- Je hebt renovatieplannen.
- Je meldt je pand aan als popstartpand.
Opgelet: vrijstelling is geen schrapping uit het leegstandsregister
Na de vrijstelling moet je de belasting weer betalen. Het bedrag loopt dan gewoon door alsof er geen vrijstelling is geweest.
Hoe vraag je een tijdelijke vrijstelling aan?
Dat kan binnen 2 maanden na opname in het leegstandsregister.
Is de belasting niet terecht?
Wordt de ruimte opnieuw gebruikt?
Als je dat kan aantonen, kan je een schrapping uit het leegstandsregister aanvragen.
Hoe schrapping aanvragen?
Wat gebeurt er daarna?
- Controle ter plaatse
We controleren ter plaatse of de ruimte opnieuw gebruikt wordt en kijken het huurcontract na.
- Schrapping
Als de ruimte 6 maanden zonder onderbreking gebruikt wordt, schrappen we ze uit het leegstandsregister.
Verandert de ruimte van eigenaar?
Meld dit ons
Meld dit binnen 2 maanden nadat de akte van verkoop is ondertekend.
Popstart
Doe je dat niet?
Dan moet jij de belasting blijven betalen.
Reglementen
Heb je een vraag?
Contacteer ons. We helpen je graag verder.