Recht op terugkeer

Ga je tijdelijk naar het buitenland voor meer dan 3 maanden en heb je niet de Belgische nationaliteit? Dan moet je dat melden bij de stad. Anders kan je geschrapt worden uit het rijksregister en kan je verblijfskaart geannuleerd worden.

Om problemen bij je terugkeer naar België te vermijden, moet je je 'recht op terugkeer' aanvragen. Als je jouw terugkeer meldt bij de stad voor je recht op terugkeer vervalt, blijft je verblijfskaart geldig. 

Wie kan recht op terugkeer aanvragen?

Je voldoet aan deze 3 voorwaarden:

  • Je hebt niet de Belgische nationaliteit.
  • Je verblijft in België met een verblijfskaart die nog minstens 3 maanden geldig is.
  • Je gaat voor meer dan 3 maanden naar het buitenland.

Voldoe je niet aan die voorwaarden?
Dan moet je je uitschrijven en wordt je dossier in het rijksregister gesloten.

Wil je daarna terugkeren naar België? Dan moet je opnieuw inschrijven. Dan heb je mogelijk een nieuw visum voor lang verblijf (type D) nodig.

Wanneer aanvragen?

Ten vroegste 1 week en ten laatste 1 dag voor je vertrek.

Ben je al in het buitenland?
Dan kan je recht op terugkeer nog altijd aanvragen.
We noteren in het rijksregister de datum van je vertrek als verhuisdatum.

Hoe aanvragen?

Stap 1: Contacteer ons

Contacteer ons. We bekijken of je voldoet aan de voorwaarden voor recht op terugkeer.

Stap 2: Verzamel de informatie voor je aanvraag

  • Jouw adres in het buitenland
  • Datum waarop je terugkeert (als je dat al weet)
  • Documenten
    • Jouw nationale identiteitskaart (voor- en achterkant) of nationale paspoort (pagina met je gegevens en foto)
    • Jouw Belgische verblijfskaart
    • Bewijs van datum waarop je naar buitenland vertrekt
      Bv. uitreisstempel, vliegticket, treinticket …
    • Bewijs dat aantoont dat het noodzakelijk is dat je naar buitenland gaat
      • Dit is alleen nodig als je naar hetzelfde adres in Leuven terugkeert.
        Opgelet: alleen jouw huisgenoten mogen op dit adres blijven wonen. Woonde je alleen? Dan mag er niemand wonen tijdens jouw afwezigheid.
      • Bv. bewijs van een medische behandeling, huwelijk, studies, werk ...

Stap 3: Vraag recht op terugkeer aan

Je krijgt een kopie van je aanvraag in je mailbox.
Geen mail gekregen? Contacteer ons.

Doe je een aanvraag voor meerdere personen?
Vul dan de aanvraag voor elke persoon apart in.

Vraag recht op terugkeer aan

Stap 4: We verwerken je aanvraag

  1. We verwerken je aanvraag.
  2. Ten laatste 2 weken later krijg je een bevestiging per mail met een officieel bewijs van je recht op terugkeer (een ‘bijlage 18’ en soms een ‘model 8’). Je verblijfskaart blijft geldig.

Hoe terugkeer melden?

Wanneer melden?

Meld je terugkeer binnen 15 dagen na je terugkeer.

Hoe melden?

Stap 1: Verzamel de documenten

  • Nationale identiteitskaart (voor- en achterkant) of nationale paspoort (pagina met jouw persoonsgegevens en foto)
  • Verblijfskaart
  • Bijlage 18
  • Bewijs van datum waarop je terug in België aangekomen bent
    Bv. inreisstempel, vliegticket, treinticket …
  • Nieuw huurcontract
    Alleen als je naar een ander adres terugkeert en als je dat hebt.

Stap 2: Meld je terugkeer

Meld je de terugkeer van meerdere gezinsleden?
Vermeld dan ook hun naam en rijksregisternummer. Je moet geen apart formulier invullen voor elke persoon.

Meld je terugkeer

Stap 3: We controleren je adres

De wijkagent komt langs om je adres te controleren. Zorg dat je naam op de bel en de brievenbus staat.

  • Keer je terug naar hetzelfde adres?
    We verwijderen je tijdelijke afwezigheid in het rijksregister.
  • Keer je naar een ander adres terug?
    Je krijgt maximaal 4 weken na je melding een brief met de post of een bericht in je eBox waarin we je uitnodigen om je adres te laten aanpassen op je verblijfskaart.

Heb je een vraag?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 21 94

Mail ons

nietbelgen@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.