Overlijdensakte

Na de aangifte van een overlijden maken we een officieel document op, een overlijdensakte. Je kan daarvan een kopie (afschrift) online aanvragen.

Hoe aanvragen?

Waar?

Bij de stad of gemeente waar het overlijden plaatsvond.

Wie?

  • Echtgenoot of echtgenote, wettelijk samenwonende, wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd) of bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn of erfgenamen van de overledene
  • Advocaten en notarissen
  • Anderen, na toelating van de personen op wie de akte betrekking heeft (voor akten jonger dan 50 jaar)
    • Als de personen op wie de akte betrekking heeft, overleden zijn: een van de erfgenamen

Hoe?

Vraag overlijdensakte aan

Prijs

Gratis.

Wanneer krijg je het document?

  • Zelf aangevraagd met je elektronische identiteitskaart
    Je krijgt het document meestal onmiddellijk in je mailbox.
  • Aangevraagd voor iemand anders met je elektronische identiteitskaart
    Je krijgt het document in je mailbox na een verificatie.
  • Aangevraagd zonder elektronische identiteitskaart
    Je krijgt het document na ongeveer 5 werkdagen toegestuurd op je officiƫle adres.

Document voor het buitenland

Om het document in het buitenland te gebruiken, heb je soms een legalisatie nodig.

Oude akten

Akten van meer dan 100 jaar oud vind je in het Stadsarchief.

Heb je een vraag?

Contacteer ons, we helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 21 93

Mail ons

burgerlijke.stand@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.