Subsidie en materiaal voor opruimactie zwerfvuil
Leuvense verenigingen die zwerfvuil opruimen, kunnen een subsidie krijgen van € 250 of meer.
Je kan zelf een opruimactie organiseren op een datum naar keuze of meedoen met het jaarlijkse opruimweekend in maart.
Wie kan de subsidie aanvragen?
- Leuvense verenigingen (vzw’s en feitelijke verenigingen, zoals buurtwerkingen, sport-, socio-culturele, jeugd- en natuurverenigingen) die aan minstens 2 van de 4 onderstaande criteria voldoen:
- Uit het werkingsverslag blijkt dat de vereniging activiteiten in Leuven organiseert.
- Minstens de helft van de leden woont in Leuven.
- Minstens de helft van de bestuursleden woont in Leuven.
- De vereniging heeft een vestigingsadres in Leuven.
- Leuvense basis- of secundaire scholen
Voor welke acties?
Jaarlijkse opruimweekend
Jouw vereniging doet mee met het jaarlijkse opruimweekend van de stad.
- Wanneer: Zaterdag 22 en zondag 23 maart 2025
- Hoeveel personen: Er nemen minstens 10 personen deel.
- Hoeveel uren: De vereniging ruimt minstens 50 uren op.
- Inschrijven: Schrijf je vereniging in tot en met 16 maart 2025.
Eenmalige opruimactie
Jouw vereniging organiseert een eenmalige opruimactie op een zelfgekozen datum.
- Hoeveel personen: Er nemen minstens 10 personen deel.
- Hoeveel uren: De vereniging ruimt minstens 50 uren op.
- Inschrijven: Doe dit minstens 14 dagen voor de opruimactie.
OpgeletOpgelet: Je kan deze subsidie maar 1 keer per jaar aanvragen.
Bedrag
Deelname aan opruimweekend van de stad
- € 250 voor minder dan 100 gepresteerde uren
- € 450 voor 100 tot 200 gepresteerde uren
- € 650 voor meer dan 200 gepresteerde uren
Eenmalige opruimactie
- € 250
Materiaal
Elke deelnemende vereniging kan bij inschrijving materiaal aanvragen:
- Grijpstokken
- Handschoenen
- Fluohesjes
Hoe aanvragen?
1. Schrijf in
Voor het opruimweekend (22 en 23 maart 2025)
Inschrijven kan tot en met zondag 16 maart 2025.
Voor een eenmalige opruimactie
Doe dit minstens 14 dagen voor de opruimactie.
2. Bezorg ons de gegevens voor de uitbetaling
Mail ten laatste 3 maanden na de opruimactie deze documenten naar stadsreiniging:
- Aanvraagformulier
- Deelnemerslijst waarop is aangegeven welke personen de opruimactie hebben uitgevoerd en voor welke tijdsduur
Downloads
Deelnemerslijst opruimacties en afvalarme evenementen - pdf(pdf, 90.51 kB)
Wat gebeurt er na je aanvraag?
- We berekenen de subsidie op basis van het aantal gepresteerde uren.
- We sturen je via mail een ‘verklaring op eer’ die je ondertekend terugbezorgt.
- Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag goed.
- Je krijgt het bedrag op je rekening.
Reglement
Downloads
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.