Premie voor scheiding van waterafvoer op privédomein bij rioleringswerken van de stad

Wordt er een gescheiden riolering aangelegd in jouw straat? Dan ben je verplicht om ook op jouw eigendom afkoppelingswerken uit te voeren om regenwater van afvalwater (bv. van toilet, douche ...) te scheiden. 

Onder bepaalde voorwaarden krijg je daarvoor een premie van de stad. Bovenop de premie krijg je vooraf gratis advies van een afkoppelingsadviseur en zorgen we gratis voor de keuring.

We contacteren wie recht heeft op de premie. 

Wie kan premie aanvragen?

Wie in aanmerking komt, krijgt een brief of contacteren we tijdens een infovergadering.

Dat gebeurt:

  • Als je huis in een straat ligt waar gescheiden riolering wordt of werd aangelegd
    • Je regenwater werd nog niet gescheiden van het huishoudelijk afvalwater.
    • De scheiding van regen- en afvalwater stond niet in de stedenbouwkundige vergunning van je huis.
  • Als je huis in een straat ligt waar geen riolering is en geen riolering komt
    • Je stapt mee in een gezamenlijk traject van de stad om een Individuele Behandelingsinstallatie voor Afvalwater (IBA) te plaatsen. Een IBA zuivert je huishoudelijk afvalwater. Om de IBA goed te laten werken, moet je ook het regenwater van het afvalwater scheiden.
Gezamenlijk traject voor IBA's
De stad betaalt de aankoop, plaatsing en het jaarlijks onderhoud van de IBA. Je betaalt zelf het elektriciteitsverbruik en de rioleringsbijdrage via jouw waterfactuur.

Bedrag

Maximaal € 1.500 (btw inbegrepen).

Je krijgt ook gratis advies van een afkoppelingsadviseur en een gratis keuring.

Wanneer vraag je de premie aan?

  1. We nodigen je uit voor een infomoment.
    Daar leggen we de plannen van de rioleringswerken in jouw straat uit of het plan om IBA's te plaatsen.
  2. Een afkoppelingsadviseur komt gratis bij jou langs.
    Hij maakt een ontwerpplan, met of zonder hemelwaterput, en schat de kosten in.
  3. Je ondertekent een overeenkomst met de stad.
  4. Een aannemer die de stad aanstelt of jijzelf voert de afkoppelingswerken uit volgens het plan.
    Die facturen betaal je zelf.
  5. Een keurder die de stad aanstelt, keurt de werken.
    • De stad betaalt de keuring 1 keer.
    • Voerde je de werken zelf uit en worden ze afgekeurd? Dan betaal je een volgende keuring zelf.
  6. Bij een IBA
    • Jij legt een elektriciteitskabel klaar.
    • De stad plaatst de IBA.
  7. Vraag de premie aan

Hoe vraag je de premie aan?

  1. Verzamel documenten

    • Overeenkomst met de stad
    • Facturen van de afkoppelingswerken
      • Voer je de werken zelf uit? Dan kan je alleen de kosten voor het materiaal in rekening brengen.
      • Voert een aannemer de werken uit? Dan kan je werkuren en kosten voor het materiaal in rekening brengen.
    OpgeletJe hebt ook een keuringsattest (conformiteitsattest) nodig. Dat voegen we zelf toe aan jouw dossier.
  2. Vraag de premie aan

    Je vraagt de premie online aan.

Kan je zelf geen online aanvraag doen?
We doen de aanvraag samen met jou. Daarvoor maak je een afspraak.

Wat gebeurt er na je aanvraag?

  1. We controleren of je aanvraag aan alle voorwaarden voldoet.
  2. We voegen het keuringsattest toe en berekenen de uiteindelijke premie.
  3. Jij ondertekent je aanvraag online.
  4. Het college van burgemeester en schepenen keurt de aanvraag goed of af binnen de 4 maanden.
  5. Na goedkeuring door het college, krijg je de premie binnen de 6 weken op je rekening.

Reglementen

Heb je een vraag?

Contacteer ons, we helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 25 00

Mail ons

afkoppelingen@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.