Huurdersplatform: informatie voor huurders

Huur je een parkeerplaats, pand of woning bij AG Stadsontwikkeling Leuven of stad Leuven en heb je een probleem, vraag of suggestie? Laat het ons weten. We helpen je zo snel mogelijk verder. 

Misschien vind je jouw antwoord hieronder al

Heb je een technisch probleem aan de huurwoning?

Kijk eerst na bij de Vlaamse overheid of het technisch probleem onder de huurders- of verhuurdersverplichting valt. Alleen als het onder de verhuurdersverplichting valt, kan je het probleem bij ons melden.

Na je melding contacteren we je zo snel mogelijk over het probleem.

Meld een technisch probleem

Dringende technische meldingen

  • Lift(en)
  • Verwarming - sanitair warm water
  • Brandalarm
  • Stormschade
  • Algemene elektriciteitspanne
  • Schade met rechtstreeks risico tot gevolg

Bel naar 016 27 29 00.
We zijn 24 uur op 24 bereikbaar.

Noodsituatie

Bel naar een algemeen noodnummer.

Heb je een vraag over je huurcontract?

Heb je een vraag over je huurcontract of heb je een kopie van documenten nodig?

Stel een vraag over je huurcontract

Hoe verloopt de indexatie van de huurprijs?

De huurprijs wordt elk jaar geïndexeerd volgens de bepalingen in het huurcontract. Voor de indexatie krijg je een brief met de geïndexeerde huurprijs.

Lees zeker ook het reglement verwervingssubsidie dat je bij de start van de huurovereenkomst kreeg.

Mag je een zaak starten in de huurwoning?

Dat kan als je voldoet aan deze voorwaarden:

  • Je drijft geen handel in de woning. De hoofdbestemming van de woning blijft een vaste woonplaats (domicilie).
  • De huur is fiscaal niet aftrekbaar (ook niet voor een deel).
  • Als je de huurovereenkomst opzegt, verander je meteen ook het adres van de zaak naar een ander adres.

Hoe breng je de huurwaarborg in orde?

Hoe stort je de huurwaarborg bij een huurwoning?

  • Een huurwaarborg wordt geblokkeerd op een rekening op naam van de huurder bij een bank.
  • De huurwaarborg mag niet op de rekening van de verhuurder worden gestort.

Hoe stort je de huurwaarborg van een handelspand of een pand dat geen woning is?

De afspraken daarover vind je in je huurderscontract.

Hoe stort je de huurwaarborg van een autostaanplaats?

Altijd op rekening van de huurder bij een bank.

Hoe zeg je jouw huurcontract op?

1. Maak een opzegbrief

Vermeld daarin:

  • Jouw voornaam en familienaam
  • Adres van het onroerend goed dat je huurt (eventueel ook de parkeerplaats die je wilt opzeggen)
  • Datum van de opzegbrief
  • Jouw handtekening

2. Bezorg ons de opzegbrief

Dat kan per mail of met de post.

Per mail

Mail een kopie van de aangetekende brief naar:

AG Stadsontwikkeling Leuven - Vastgoed

Met de post

Stuur je brief aangetekend naar:

Stadskantoor - AGSL

AG Stadsontwikkeling Leuven

Btw-nummer: BE 0870.310.526
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Wat is de opzegtermijn?

De opzegtermijn vind je in de huurovereenkomst. De opzegtermijn start op de eerste dag van de maand volgend op de maand waarin je ons je opzegbrief bezorgde.

Heb je een andere vraag?

Contacteer ons. We helpen je graag verder.

Contacteer ons

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.