Geboorteakte

Na de aangifte van een geboorte maken we een officieel document op, een geboorteakte. Je kan daarvan een kopie (afschrift) of een internationaal meertalig uittreksel online aanvragen.

Hoe aanvragen?

Waar?

Bij de stad of gemeente waar de geboorte plaatsvond.

Wie?

  • Jijzelf
  • Je echtgenoot, echtgenote of wettelijk samenwonende partner
  • Je wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd) of bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn of erfgenamen
  • Advocaten en notarissen
  • Anderen
    Voor akten jonger dan 100 jaar heb je toelating nodig van de persoon over wie de akte gaat. Is die persoon overleden? Dan vraag je toelating aan een van de erfgenamen.

Hoe?

Vraag geboorteakte aan

Prijs

Gratis.

Wanneer krijg je het document?

  • Zelf aangevraagd met je elektronische identiteitskaart
    Je krijgt het document meestal onmiddellijk in je mailbox.
  • Aangevraagd voor iemand anders met je elektronische identiteitskaart
    Je krijgt het document in je mailbox na een verificatie.
  • Aangevraagd zonder elektronische identiteitskaart
    Je krijgt het document na ongeveer 5 werkdagen toegestuurd op je officiƫle adres.
  • Aangevraagd via mail
    Je haalt het document op in het stadskantoor, zonder afspraak.
    Bekijk adres en openingsuren

Document voor het buitenland

Om het document in het buitenland te gebruiken, heb je soms een legalisatie nodig.

Oude akten

Akten van meer dan 100 jaar oud vind je in het Stadsarchief.

Heb je een vraag?

Contacteer ons, we helpen je graag verder.

Bel ons

016 27 21 93

Mail ons

burgerlijke.stand@leuven.be
Je krijgt zo snel mogelijk een antwoord.
Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.