Starterspremie voor ondernemers
Leuvense ondernemers die minder dan 2 jaar actief zijn als zelfstandige in hoofdberoep kunnen een starterspremie aanvragen.
Voor wie?
Op het moment dat je de aanvraag doet, voldoe je aan al deze voorwaarden:
- Je bent minder dan 2 jaar zelfstandige in hoofdberoep.
- Werkte je daarvoor ook al eens als zelfstandige in hoofdberoep? Die periode tellen we niet mee als er minstens 1 jaar onderbreking is tussen die periode en de huidige periode.
- Werkte je daarvoor ook al eens als zelfstandige in bijberoep? Dat speelt geen rol, die periode tellen we niet mee.
- Je hebt een maatschappelijke zetel of vestiging in Leuven.
- Je hebt een eenmanszaak of vennootschap.
- Als je jouw activiteit of beroep uitoefent met een vennootschap (bv, nv …), moet je minstens 50% van de aandelen hebben.
- Vrije beroepen kunnen deze premie niet aanvragen.
AttentionBij een vennootschap schenken we de premie eenmalig aan de vennootschap, ongeacht het aantal vennoten. Er is geen aparte starterspremie per vennoot.
Welke steun?
Je krijgt een starterspremie van maximaal € 2.500. Dat bedrag mag je binnen 2 jaar na de ondertekening van de overeenkomst gebruiken voor:
- Advies
Je krijgt professioneel advies en begeleiding van deskundigen, bv. een boekhouder, fiscalist, accountant, revisor, advocaat, marketing- of communicatie-expert. - Vormingscursussen
Je kan opleidingen volgen die gericht zijn op ondernemersvaardigheden of ondernemersattitudes ontwikkelen. Ze worden georganiseerd door een onderwijsinstelling of ander vormingscentrum. - Investeringen
- Investeringen die noodzakelijk zijn om het beroep of de activiteit uit te oefenen (bv. website of computer).
- Investeringen in een pand die noodzakelijk zijn om het beroep of de activiteit uit te oefenen (bv. meubilair of reclamepaneel)
AttentionJe kan er geen huur mee betalen.
Voorwaarden
- Je kan de starterspremie gebruiken voor 70% van de kosten voor je advies, cursus of investering. De andere 30% betaal je zelf.
- Het onderdeel investeringen mag maximaal 45% van de starterspremie zijn. Dit moet je altijd samen met 1 of meer andere onderdelen aanvragen (minstens 55% van de toegekende starterspremie).
- Toelages van andere overheden of organisaties zoals Horeca Leuven, Liefst Leuven, UNIZO, Voka, Provincie Vlaams Brabant, kmo-portefeuille ... mag je combineren met het starterspremie. Die vallen onder de eigen bijdrage van 30%.
Verplichtingen
Als je de overeenkomst afsluit, ga je akkoord met al deze verplichtingen:
- Je oefent de zelfstandige (bedrijfs)activiteit minstens 2 jaar ononderbroken uit in Leuven.
- Je geeft de stad alle informatie die nodig is om de toepassing van dit reglement te controleren.
- Materiële wijzigingen aan de inhoud of de kosten na de ondertekening van de overeenkomst geef je onmiddellijk door aan het beoordelingscomité. Het college van burgemeester en schepenen moet dan de wijzigingen opnieuw goedkeuren.
Hoe aanvragen?
1. Verzamel documenten
- Bijlage 1: Kopie van je inschrijving van je onderneming in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
- Bijlage 2: Bewijs van inschrijving bij een sociaal verzekeringsfonds met startdatum van zelfstandig statuut in hoofdberoep
- Voor bijlage 3-5 moet je deze invuldocumenten gebruiken:
Downloads
Bijlage 3: Ondernemingsplan(docx, 42.42 KB)
Bijlage 4: Beknopt financieel plan(xlsx, 77.08 KB)
Bijlage 5: Kostenraming(xlsx, 101.16 KB)
2. Doe je aanvraag
Wat gebeurt er met je aanvraag?
- Aanvraag nakijken
We bekijken of je aanvraag volledig is en brengen je daarvan op de hoogte via mail binnen de 15 werkdagen. - Goedkeuring starterspremie
Het beoordelingscomité behandelt jouw dossier. We leggen het binnen 40 werkdagen voor aan het college van burgemeester en schepenen. - Uitbetaling
- Na goedkeuring en ondertekening betalen we 75% van de starterspremie uit als voorschot.
- Binnen de 2 jaar bezorg je ons de bewijsstukken. Na goedkeuring van deze stukken, betalen we de resterende 25% uit.
Reglement
Downloads
Reglement starterspremie(pdf, 143.43 KB)
Heb je een vraag?
Contacteer ons, we helpen je graag verder.