Verblijf van meer dan 3 maanden (inschrijving)

Visum

Wat is een visum?

Een visum is een sticker die in het paspoort wordt aangebracht op het consulaat. Het geeft de toestemming om voor een bepaalde periode in België te verblijven.

Heb ik een visum nodig?

  • Als je als inwoner van buiten de EU voor langer dan 3 maanden naar België wilt komen, dan heb je mogelijk een visum type D nodig. Er bestaan verschillende soorten visa type D. De procedure die je moet volgen, hangt onder meer af van het doel van je komst naar België (werken, studeren, gezinshereniging …).
  • Voor EU-burgers geldt een soepelere procedure. Voor hen volstaat een identiteitskaart of paspoort.

Hoe aanvragen?

Een visum vraag je persoonlijk aan bij de Belgische ambassade of het Belgische consulaat in het land waar je woont. Daar krijg je ook informatie over welk type visum je nodig hebt en de voorwaarden om dat visum te krijgen.

Meer info

Op de website van de FOD Buitenlandse Zaken vind je alle informatie over het visum voor België. Je kan ook altijd informatie vragen bij de plaatselijke Belgische ambassade of het consulaat.

Inschrijving in registers van de stad

Schrijf je zo snel mogelijk na je aankomst in België in. Dat kan alleen als je al op je adres in Leuven woont.

Buitenlanders van buiten de EU moeten eerst hun visum D hebben van de Belgische ambassade om ingeschreven te kunnen worden.

Hoe inschrijven?

Door de maatregelen om het coronavirus te vertragen, gebeurt deze aanvraag bij voorkeur per mail. 
  • Mail naarnietbelgen@leuven.be
  • Onderwerpregel: ‘verblijfsaanvraag’ + familienaam + voornaam (zoals vermeld op jouw nationale identiteitskaart of paspoort) + eventuele rijksregisternummer
  • Bijlagen (in pdf, 1 scan per document):
    • Voor EU/EER-burgers: nationale identiteitskaart (voor- en achterkant) of nationale paspoort (biodata-pagina)
    • Voor niet-EU/EER-burgers:
      • Nationale paspoort (biodata-pagina + alle bedrukte pagina’s)
      • Eventuele visum of eventuele verblijfskaart van een andere EU-lidstaat (voor- en achterkant)
    • Documenten die relevant zijn voor de aanvraag (bv. gastovereenkomst, inschrijving aan een onderwijsinstelling, geboorteakte ...). Voor sommige documenten die in het buitenland zijn opgesteld (bv. akten, documenten van de lokale overheid ...) heb je een legalisatie nodig en Nederlandse vertaling door een beëdigd vertaler
    • 1 pasfoto (maximaal 6 maanden oud)
  • Vermeld in de mail:
    • Familienaam, voorna(a)m(en)
      (zoals vermeld op jouw nationale identiteitskaart of jouw nationale paspoort)
    • Geboortedatum en geboorteplaats
    • Nationaliteit
    • Adres in Leuven
    • Reden aanvraag
    • Belgisch telefoonnummer
      Heb je geen Belgisch telefoonnummer? Geef dan het Belgische telefoonnummer van een contactpersoon, met vermelding van de naam.
    • Datum van aankomst in België
Opgelet
  • Doe je een aanvraag voor meerdere personen? Dan stuur je een aparte mail met bijlagen voor die persoon.
  • We behandelen alleen volledige aanvragen.
Liever niet per mail aanvragen?
Maak een afspraak

Stadskantoor
Professor Van Overstraetenplein 1
3000 Leuven

Iets fout of onduidelijk op deze pagina? Meld het ons.